Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Co nám chybí na jaře: Jak bojovat s jarní únavou

Všichni už nějaký ten den pociťujeme tzv. jarní únavu. To organismus nám dává najevo, že je nejvyšší čas doplnit „zásoby“ a změnit režim.

A protože jaro také přeje všemu novému, mohli bychom toto období využít k realizaci těch novoročních předsevzetí, které jsme si možná tak trochu bláhově dávali po Vánocích, tj. uprostřed nevlídné zimy.

Nedávno jsem v rámci předčasného jarního úklidu (nelekejte se, moc to nepřeháním, jen jsem něco hledala :-)) znovuobjevila krabici plnou vykopávek – sešity a papíry poznámek na téma „zdravý životní styl“, které jsem posbírala během svého raného mládí. Je zajímavé, že dnes jsou kolikrát právě tyto staré pravdy publikovány znova jako „objevení Ameriky“, tj. zcela překvapivé nové teorie. A ještě jedna  zvláštnost k tématu. Dokonce bych si troufla říct, když o tom tak přemýšlím, že čím starší a generacemi prověřenější informace, tím prospěšnější našemu tělu.

  • Naše babičky prostě věděly, jak zdravě žít… jen jsme je možná nechtěli „v zájmu vědy“ poslouchat?
Vychutnejte si sluneční paprsky

Vychutnejte si sluneční paprsky

Naši předci například dodržovali jako samozřejmost prospěšné jarní očistné kúry. A zbavovali tak po zimě přirozeně tělo různých nahromaděných špatností. Koneckonců moderní doba „objevuje“ i kouzlo postního období před Velikonocemi… A snad znova začínáme používat zdravý selský rozum. Je to totiž momentálně IN 🙂

Velký jarní úklid

I když se to zdá na první pohled třeba nelogické a můžeme mít tendenci svému zimou znavenému tělu „dopřávat“, paradoxně mu naopak prospěje, když mu „ubereme“, tj. jídlo odlehčíme a budeme využívat hlavně to, co nám příroda v tyto dny začíná postupně nabízet.

Oblíbený dnes bývá i „ovocný a zeleninový půst“, dávám schválně do uvozovek, protože samozřejmě nemá účinky skutečného půstu, ale vašemu organismu rovněž prospěje.

Co nám může chybět na jaře

Zaměřme se na příjem vitamínů A, C, B a stopových prvků (selen, zinek), někdo doporučuje i lecitin. Prospěje také již výše zmíněná detoxikace, např. v podobě pitné kúry. Nejjednodušší je čaj z kopřivy, ale zkusit můžete i speciální směsi. Ideální je samozřejmě kúra na míru podle vašich případných potíží (nabízejí bylinkáři). A k tomu hodně obyčejné vody (viz níže).

Tip navíc

Kromě již zmíněného čaje z kopřiv je na jarní únavu výborný šípkový čaj.

Ráda bych zde také připomněla dva dobré zvyky, které jsem již zmínila v článku Jak si udržet zdraví v sychravém podzimu:

  •  Ráno vypít sklenici vlažné vody s citrónem nalačno.
  •  Zkusit aspoň malé otužování v podobě studené vody na dolní končetiny na závěr každého sprchování. Není to sice kdovíjaké hrdinství, ale lepší něco než nic… a opravdu to funguje.

Musím říct, že já osobně nejsem zastáncem potravinových doplňků. V jisté životní etapě jsem je brala (když jsem se hodně věnovala aerobiku), ale postupně dospěla k názoru, že pokud člověk správně jí, tj. dopřává si vyvážené stravy, a je zdravý, měl by se k tabletám uchylovat jen minimálně. Mohu se mýlit, ale v tuto chvíli to takto opravdu mám. Na druhou stranu si myslím, že když někomu „pomáhají“ (ať už svým složením, nebo pocitem, že tak připíváme k lepšímu zdraví), může být užívání v rozumné míře opravdu přínosné.

Zastavme se pro zajímavost dnes více u třech položek, které jsou v souvislosti s jarní únavou často skloňovány (k dalším vitamínům a minerálům se budeme postupně vracet v rámci konkrétních ročních období).

Vitamín C

Antioxidant, který není jedovatý ani ve větších dávkách (rozpustný ve vodě). Nicméně jeho nadbytek může způsobovat průjem. Pokud musíte doplňovat pomocí „umělého céčka“, přiklánějí se odborníci k rozdělení do několika dávek během dne (aby se udržela hladina). Některé firmy kvůli tomu nabízejí speciální tablety, z kterých se účinná látka údajně uvolňuje postupně.

  • (Když kliknete na nadpis Vitamín C, zobrazí se vám potraviny, v kterých se vyskytuje, a také jeho množství v daném produktu.)

Selen

Selen se stopový prvek, který vešel do dějin životosprávy jako antioxidant bojující proti rakovině. Ovšem pozor, v určitých dávkách může být naopak velmi toxický. Neměl by se míchat s vitamínem C, neboť jejich absorpce (vstřebávání) se navzájem narušuje – dobrá aspoň půlhodinová pauza.

  • (Opět pro více informací možno kliknout na nadpis Selen)

Zinek

Zinek je typickým příkladem rčení, že všeho moc škodí (a to se vlastně týká prakticky všech doplňků v tabletách) – v mírných dávkách může zvyšovat imunitu, větší množství naopak imunitu snižuje. Pokud užíváte zinek pravidelně, je třeba být opatrný, aby nedošlo ke zvrácení přirozené rovnováhy.

  • (Informace o potravinách bohatých na zinek získáte po kliknutí na nadpis Zinek.)
Zeleninový talíř pro zdraví

Zeleninový talíř pro zdraví

Pít, pít, pít

Toto pravidlo platí v každém ročním období, ale na rozdíl od léta, kdy v horku přirozeně sáhneme po tekutinách, mají mnozí z nás tendenci v ostatních měsících sami sebe šidit.

Čistá voda by měla tvořit základ pitného režimu. Doporučené množství je individuální – od jednoho a půl litru až po extrémní objemy u vrcholových sportovců. Lidské tělo je ze 60% tvořeno právě vodou a voda v lidském těle plní několik životně důležitých funkcí – transportní medium, které přenáší živiny ke tkáním, umožňuje termoregulaci, odvádí odpadní látky atd. Líbí se mi tvrzení, že „hlad je převlečená žízeň“. Zkuste pravidelně pít (vodu :-)) a uvidíte, že snížíte zcela nenápadně příjem potravin.

Čistou vodu je možné kombinovat s minerálkami (pozor na složení, střídat druhy). Nápoje s obsahem kofeinu (čaj, káva, koly) zbytečně přetěžují ledviny. Působí navíc jako diuretika, které podporují vylučování vody. Je tedy paradoxní, že čím více pijete takových nápojů, tím více tekutin vyloučíte.

  • Když na vás padne únava, vypijte prostě sklenici vody. Možná pomůže víc než kafe 🙂

Počáteční dehydrataci můžeme rozpoznat podle černých kruhů pod očima, bolestí hlavy a malátnosti. Pokud tedy káva tvoří základ vašeho pitného režimu, je třeba prokládat dostatečným množstvím vody.

  • Jen si vzpomeňte, že ve skutečně noblesních kavárnách je dobrým zvykem servírovat ke kávě sklenku vody.

Pohyb je život

Krásná pravda. A já bych ještě dodala, že pohyb venku je život. Není žádným tajemstvím, že kdo chodí málo ven, trpí častěji depresemi. Využijte proto slunečních paprsků a vyrazte aspoň na svižnou procházku, o víkendu celodenní výlet.

  • Chůze uvolňuje úzkost a napětí.
Pravidelný pohyb venku vyžene z mysli všechny chmury

Pravidelný pohyb venku vyžene z mysli všechny chmury

To vše samozřejmě doplnit nějakou novou pohybovou aktivitou. Teď je skutečně ten pravý čas na plnění „novoročních“ předsevzetí. Říkejme tomu třeba opravný termín a uvidíte, že to dáte. Jen si správně vybrat. Mrkněte na Nejlepší způsoby, jak se zbavit POHYBEM nadbytečných kilogramů.

Jak zhubnout na jaře

Pokud vás jarní sluníčko nabudilo k hubnutí, připomeňte si článek MUDr. Olgy Procházkové Po čem ženy touží: Chci být šťastná, zdravá a štíhlá!, kde se dovíte, jak to s tím hubnutím vlastně je. A ještě na jednu věc myslete při tom jarním úklidu. Ohroženým orgánem měsíce března je žlučník. Hýčkejme si ho pomocí speciálním čajů, ale také tím, že se pokusíme z pomyslné skříně naší mysli vymést všechny kostlivce a mít se rádi. Odpustit si, že nejsme dokonalí, a snažit se neotravovat sebe ani okolí 🙂

Napište nám do komentářů, jak s jarní únavou bojujete právě vy, co se vám osvědčilo, a co naopak zklamalo. Děkuji.

Tak krásné jaro a pevné zdraví.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Jak si vytvořit správný jídelníček pomocí aplikace Kalorické tabulky, radí Katka Dobešová, zkušená fitness lektorka a výživová poradkyně

Ing. Macáková Marcela

Studium na VŠCHT ji inspirovalo k zájmu o výživu a zdravý životní styl. Po promoci (1993) psala na toto téma pro řadu časopisů – Vlasta, Fit styl, Longevity, Moje zdraví, aj. Vedle blogu Kalorických tabulek, kde pracuje jako editorka a správce facebooku, provozuje již téměř dvacet let vlastní webík www.aerobic.cz. Tam si přijdou na své všichni, které baví jakékoliv skupinové cvičení (aerobik, jóga, pilates…)

18.3.2013 Články, Jak si udržet zdraví

Komentáře

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Lucie Křivinková: Jak nám může ublížit nadbytek cukrů?

Lucie Křivinková: Jak nám může ublížit nadbytek cukrů?

Nejde zdaleka jen o potíže s nadváhou nebo riziko rozvoje cukrovky, jak napadne asi většinu lidí.

Moje zkušenosti s tím, jaké zdravotní potíže může nadbytek cukrů ve stravě způsobit, vás snad postrčí k tomu, abyste zvážili, jestli i vy nesměřuje díky složení své stravy k podobným problémům jako jsem mívala já. A opravdu nejde jen o bílý cukr…

Celý článek 29.9.2019 0

Jan Vyjídák: Jak setřepat diabetes 2. typu? Praktické tipy na úpravu jídelníčku

Jan Vyjídák: Jak setřepat diabetes 2. typu? Praktické tipy na úpravu jídelníčku

Diabetes 2. typu, také diabetes mellitus 2. typu (DM2), onemocnění dříve známé jako tzv. stařecká cukrovka, neboť se týkala převážně starších osob na sklonku života, dnes postihuje i děti a náctileté. Jen v ČR trápí přes jeden milion pacientů.

Ještě docela nedávno bylo považováno za tzv. chronické a progresivní, tedy bez možnosti vyléčení a s postupně se zhoršujícími symptomy, včetně srdečních infarktů, mozkových mrtvic, slepoty či amputací.

Celý článek 15.9.2019 1