Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Martin Hrazdil: Jak uspět při změně životního stylu

Nejdřív si musíte stanovit reálné, životní cíle. Rozhodně se nesnažte něco měnit jen kvůli tomu, že začíná nový rok.

Je pěkné, pokud si někdo určí novoroční předsevzetí, ale stůjme s nohama na zemi a přitom poslouchejme svoje tělo.

Když vidíme, že pohybový aparát nefunguje a nevypadá podle našich představ, začněme s proměnou hned (tedy až po přečtení článku, který vám pomůže s prvními kroky), i když není z kalendářního hlediska žádný významný mezník.

  • Dnešek je nejlepší den!
Martin Hrazdil

Martin Hrazdil

Stanovte si správný a reálný cíl

U někoho, kdo se roky nehýbal, je nereálné a hlavně zdravotně nebezpečné, pokud si dá cíl zhubnout 10 kg za týden. Vaše cíle by měly splňovat reálné požadavky a hlavně vás musí pohyb i stravování bavit. Cvičení není jen o vizuální kráse, ale o vnitřní kráse vašich pocitů.

Dělejte to pro sebe a podle sebe

Když se budete cítit dobře, budete i lépe vypadat a okolí vám to dá jasně najevo. Což se opět projeví i na vašem sebevědomí a psychické kondici. Naučte se poslouchat své tělo a také si uvědomte, že aktivity, které jsou u jiných lidí zdraví prospěšné, nemusí být prospěšné pro vás.

Poslouchejte jen své tělo

Kam pro radu a zda používat technické zařízení jako MP3 přehrávač, pulsmetr apod.? Jako největší problém této doby vidím média a jiná technická zařízení, které ovlivňují váš výkon (např. bez pulsmetru ani rána, bez selfie nikdo neocení moji pohybovou aktivitu).

Píše se o tom, že není dobré běhat ráno, u jiných se dočteme, že není dobré běhat večer. Potom na internetu najdeme, že chůze trvající méně jak 30 minut nemá žádný vliv na spalování tukových zásob. Každý z nás je originál a metabolický mechanismus je u každého  odlišný –  v závislosti na výdeji (práce, aktivity, běžný život, doprava do práce, stres apod.) a také na příjmu.

Většina z vás v tom má neuvěřitelný guláš a nakonec nedělá radši vůbec nic. Tohle není pohádka na dobrou noc, ale realita, která většinu z nás pohlcuje. Z pohybu musíte mít dobrý pocit, radost, endorfiny, které už se postarají o vaši dobrou náladu. A když k tomu přidáte plnohodnotnou stravu, která uspokojí vaše chuťové buňky, tak budete mít ideální život. Od těchto aspektů se totiž odvíjí ostatní životní nálady a energie, které udrží vaši psychiku v kondici.

Poraďte se

Jestli nevíte kdy a kde začít, najděte radu u někoho zkušeného, např. odborníka v oboru, kamaráda, který podobnou cestu úspěšně zvládnul atd.
Najděte si správnou motivaci pro změnu

Motivací může být zlepšení zdravotního stavu, lepší pohybové vlastnosti nebo poznání nových přátel. Naplánujte si svůj týdenní plán i dlouhodobý plán svých aktivit a vězte, že výsledky se dostaví rychleji než byste doufali.

Jděte svou cestou

A jestli o vás někdo říká, že nechápe, proč děláte zrovna to či ono, nenechte se odradit, protože právě oni by chtěli mít tolik odvahy, jako máte vy a udělat také ten první krok.

Martin Hrazdil

Martin Hrazdil

Pět věcí, které můžete zlepšit hned teď:

Prospěšný stereotyp:

I stereotyp může mít vliv na vaše zdraví. Vyzkoušejte jakoukoliv drobnou změnu – např. při cestě do práce, kde můžete vystoupit o zastávku dříve a projít se pěšky.  Otázkou, je jestli nám to místní komunikace dovoluje.

Tělo žádá pohyb:

Tělo je stvořeno pro pohyb, tak mu v tom nebraňte. Zkuste přehlížet výtahy a vydejte se po schodech. Místo MHD využijte svoje schopnosti a proběhněte se, kdykoliv je to možné. I u domácích úklidů vydáváte velké množství energie. Vše se počítá.

Nastavení cíle a jeho posílení:

Je dobré mít naplánovanou vizi, která nás nenechá usnout na vavřínech. Každé splnění jakéhokoliv snu vás v životě neskutečné posílí.

Psychická kondice:

Nestresujte se tím, co nedokážete ovlivnit, a tím, co je pouhou minulostí. Nenechte si minulostí zničit přítomnost, která je neskutečné krátká na to, abychom si ji nechali jen tak uniknout.

Rozdávejte radost a budete šťastní:

Každou drobností (úsměv, pozdrav, chvála, malý dar) můžete změnit život lidem v okolí a dokonce i sobě.

Začínejte u toho nejdůležitějšího – a to je hlava. Realitu kolem sebe si tvoříme ve větší míře sami a podle toho bychom měli vycházet. Další kapitolou je strava a pohyb. Stravovací i pohybové návyky můžete změnit právě teď. Kdo říká, že to nejde, nemá pravdu.

Přeji mnoho štěstí a radosti z každé pohybové aktivity

Z archivu aneb přečtěte si také:

Veronika, uživatelka aplikace Kaloricketabulky.cz, o své cestě ke štíhlosti a překonávání krizí při hubnutí

Martin Hrazdil
trenerfitness.eu

Osobní fitness trenér

Výživový poradce

Sportovní a rekondiční masér

1.1.2015 Články, Jak zhubnout

Komentáře

1

Standa

1.1.2015 14:39

Díky za krásný článek, jen mě mrzí, že neumím psát články, tahle přesně bych to napsal. Sám používám kalorické tabulky řadu měsíců a mohu potvrdit úžasný pozitivní dopad jak v fyzické tak v psychické rovině. Jen bych si dovolil doplnit další přidanou hodnotu. Tento způsob života přirozeně odklaní uživatele od podpory“klobásožravství“ a tímto i od podpory politických stran, hnuti a osobností, kteří mají“klobásožravstí“ přímo či nepřímo ve svém programu. I z těchto důvodů se snažím šířit kolem sebe myšlenky a zásady zformulované ve vašem článku.

2

filip

7.1.2015 21:31

nic nehovoriaci clanok bohuzial, typu usmievajte sa a pozitivne myslite a zivot bude krajsi. you dont say

3

Hattori Hanzo

7.1.2015 22:30

Pekne napísané. Rozvinul by som myšlienku o zlepšení psychickej kondície. Mnoho zaneprázdnených ľudí si myslí, že na cvičenie nemá čas pre množstvo práce a povinností, ktoré človek ťažko časovo zvláda. Mnoho ľudí funguje v časovej tiesni, strese a v tomto stave je ťažké nájsť čas ešte na pravidelné športové aktivity.

Popísaná zmena psychickej kondície je na tieto stavy fantastickým liekom v tom, že športom takýto zaneprázdnený človek stres odbúra, získa voči nemu určitú imunitu, a hlavne – zlepšením psychickej kondície získa lepšiu efektivitu v práci. Takto sa čas venovaný športu vráti nielen v lepšej fyzičke a pevnejšom zdraví, ale aj v pracovnej výkonnosti a efektivite.

4

Honza

8.1.2015 08:32

Zdravím,
je mi 60 roků, kdysi jsem sportoval a nechal jsem toho kvůli věku, práci, rodině a pohodlnosti. V polovině loňského roku jsem překročil 100kg váhy (já tomu říkám jateční váha). Proč to píši? Protože po měsíčním tápání na internetu jsem se spojil s výživovým poradcem, který pracuje pro cyklisty, založil jsem si účet na www.kalorické tabulky.cz a začal. Cíl 90 kg. Přesně jak píše pan Hrazdil. Co slovo-to pravda tesaná ve skále. Dnes mám 84 kg a pracujeme na zpevnění svalů. Denně cvičím cca 60 minut, když jsou podmínky, tak 40km na kole, změna jídelníčku. Dnes už se necítím na 60 roků, ale na podstatně méně. Přeji Vám úspěch a Vám starším, věřte v tomto těm mladým. Nevím proč zrovna v této oblasti, ale vědí co říkají.

5

Ing. Macáková Marcela

8.1.2015 08:59

pro Hattori Hanzo: Děkujeme za pochvalu i vaše postřehy. Pěkný den a kdybyste měl náladu na spolupráci na nějakém článku, prosím ozvěte se například přes https://www.facebook.com/KalorickeTabulky. Děkujeme.

6

Ing. Macáková Marcela

8.1.2015 09:00

pro Honza (komenář č. 4): Velmi děkujeme za úžasnou zprávu a držíme palce, ať to jde lépe a lépe! Krásný nový rok!

7

Ondřej

8.1.2015 13:50

Zdravím všechny a taky děkuji za článek. Kdyby mi však někdo pomohl udělat v tom jasno, tak bych byl moc rád. Začal jsem používat Kalorické tabulky cca před týdnem rád bych se dostal za 3 měsíce ze 124Kg na 107Kg. Tabulky mi vyhodnotily, že mám dostat do sebe 10722kJ. Což je docela fuška, při mých stravovacích návycích obchoďáka na cestách. Ale dá se. A nyní k meritu věci: včera jsem byl na 1,5h cvičit a večer 1,5h na kole. Podle sportestru jsem spálil dohromady cca 11000kJ při průměrný 142 tepech za min. Takže jsem byl na konci dne v mínusu. Znamená to tedy, že pokud mám denní výdej 10000kJ tak bych tím pádem měl do sebe dostat 20722kJ, nebo jak bych s tím měl naložit? Předem moc děkuji za případné komentáře a rady.

8

Marta

19.1.2015 14:13

Změna životního stylu jde i když si myslíme že to nejde…je to fakt v hlavě,zažila jsem to na vlastní kůži.
Začala jsem v říjnu 2014 a 1.cyklus skončil 8.1.2015.Čekají mě jestě aspoň 4 dvanácti-týdenní cykly,kdy chci dát dolu ty hrozný kila které jsem nabrala od roku 2009 do roku 2012,bylo to neuvěřitelných 55 kilo.
Když se vrátím do té doby,tak to bylo o hrozném stravování,ráno jsem posnídala ale pak to bylo divné,většinou jsem hladověla,snědla jen nějakou housku,bagetupopř.kousek ovoce a večer když jsem dojela z práce jsem hlady nevěděla co sníst .Pak jsem únavou v 8-9 hodin večer usnula a jakoby v bezvědomí spala do rána do půl páté a pak znovu….cesta 70 km do práce,celý den sedět za počítačem,hlady odpoledne šilhám,znovu cesta autem 70 km a jsem večer kolem půl 7 doma, najíst se a spát..kondice po mozkové mrtvici žádná,a tak to bylo pořád dál.Nechápala jsem že ty kila jdou nahoru když se pořádně nenajím a jsem pořát tak hrozně unavená,bez energie,soboty a neděle jsem skoro pořád usínala a probouzela se.Nikdy bych nevěřila že člověk je tak unavený že vydrží jen 2-3 hodiny něco dělat a pak jsem únavou úplně kolabovala,musela jsem si jít na 3-4 hodiny zdřímnout,abych mohla chvíli zase komunikovat a něco málo doma udělat.Ještě dnes když si na to vzpomenu se mi chce brečet…..ale život jde dál a já coby věčná optimistka věřím že to dokážu.No ale co bylo dál…v polovině roku 2012 jsem šla konečně do vytouženého důchodu,nejřív jsem jen spala,někdy to bylo i 10-11 hodin a přes den opět 2 hodiny dopoledne a odpoledne 2-3 hodiny.Tak to trvalo skoro rok a půl,děti a vnoučata se s tím smířili že jsem nepoužitelná a já si říkala že to musí přece jednou skončit a mít sílu začít pomalu na sobě pracovat,to co prožívám není k životu……..A fakt se mi to podařilo.Jednoho dne v říjnu jsem byla u doktora na kontrole a on mi po prohlídce řekl abych si sedla a měl se mnou řeč o mé obezitě /morbidní/.Poradil mi co by bylo dobré jíst a ať si zkusím najít na internetu něco kde jsou kalorické hodnoty a zkusím pomalu měnit stravování,že musím jíst 5 x denně vyváženou stravu a jak to trochu půjde přidávat i trochu pohybu/dojít od auta na parkovišti k doktorovi bylo pro mě tak vyčerpávající,že po příchodu domů,jsem si musela jít odpočinout a lehnout si a spát 2 hodiny/.Kdo to nezažil tak neuvěří.
A tak jsem to začala dělat..našla jsem si kalorické tabulky a narazila jsem na STOB a tak jsem se přihlásila na oboje a začala .Překvapilo mě že mám jíst denně 7500 KJ,měla jsem problém si rozdělit stravu abych toho tolik snědla ale naučila jsem se to,hodně mi dělalo problém vypít 2,5 litru vody…ale i to zvládnu/když si vzpomenu že jsem nepila až jsem se dopracovala v roce 2010 k zánětu močového měchýře až jsem skončila v nemocnici/…dnes už zvládám celý den nespat,uchodím i hodinu a na rotopedu na který jsem v začátcích nemohla ani vylézt,natož šlapat šlapu 15-20 minut denně…jsem šťastná…a kila?…mám dole prvních 19 kilo a je to boží…tak věřím že to zvládnu,protože mi to za to stojí…a proč používám oboje? …kalorické tabulky mají velké množství potravin,jídel prostě tu najdu všechno co je na trhu a ve Stobu zase mám semaforky které mi říkají zda jím správně,zda to dělám dobře a to je důležité….
V obouch jsou zajímavé blogy kde může člověk vzít inspiraci….

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články