Kateřina Dobešová rozebírá dva odlišné jídelníčky aneb Když dva dělají totéž, nemusí to být totéž!

Můžete jíst zdravě a dodržovat zdravý životní styl - ve svém jídelníčku přijímat všechny důležité živiny, jež  jsou nezbytné pro zdraví, nebo můžete do stejného množství energie napasovat jídla, která nesplňují zásady zdravého jídelníčku.

To druhé se stane, když používáte polotovary, jež produkuje potravinářský průmysl.

S průmyslově zpracovanými potravinami bohužel zdraví nepokvete, protože množství pro zdraví důležitých mikronutrientů (vitamíny, minerály, stopové prvky, enzymy, antioxidanty atd.) je v těchto potravinách nedostačující. Bez nich tělo strádá a nefunguje tak, jak by mělo. A intuitivně se těchto látek dožaduje.

  • Říká se tomu nutriční stres.

Dřív či později budete trpět některými civilizačními nemocemi jako je bolest hlavy, alergie, nízká imunita, překyselení, vyčerpání atd. To má za následek přejídání a domáhání se našeho organismu „vydolovat“ z potravin maximum. Ale jak se říká: „Kde nic není, ani smrt nebere!

Jak má vypadat vyvážený jídelníček

Jsem typický zrozenec ve znamení  Panny. Mám ráda věci jasné, naplánované, spočítané, funkční… Říkáte si, jak s charakteristikou mé osoby souvisí Kalorické tabulky?

Kalorické tabulky, ve kterých klientům vytvářím jídelníčky, se mi líbí, protože to všechno krásně sami sečtou, vypočítají, ukáží grafy, atd. Chce to jen trochu cviku a trpělivosti.

Proč neustále mluvím a zdůrazňuji slovo vyvážený jídelníček?

Dám vám příklad: Máme dvě ženy stejného pohlaví – věk, výška a váha, aktivita. To jsou údaje, které při registraci do Kalorických tabulek zadávají, takže jim vyjde shodné množství energie a makroživin – bílkovin, sacharidů a tuků. Chci vám ukázat, jak to vypadá, když dva dělají totéž, ale není to totéž. To je ostatně mé oblíbené motto.

První tabulka: s vyváženým jídelníčkem:

 tabulka s vyváženým jídelníčkem tabulka s vyváženým jídelníčkem

Druhá tabulka: s nevyváženým jídelníčkem:

katka141

  • Vyvážený jídelníček má 6770 kj, tedy zhruba 7000 kj, a druhý – nevyvážený – má 7208 kj, tedy také asi 7000 kj. Takže oba v průměru mají stejně.
  • Množství bílkovin u prvního je 82 g, druhý 88 g.
  • Množství sacharidů u prvního je 200 g, druhý 205 g.
  • Množství tuků u prvního je 52 g, druhý 46 g.
  • Množství vlákniny u prvního je 38 g, druhý 15 g.

Když si porovnáte složení obou, vidíte minimální rozdíl v množství přijaté energie a množství  B, S, T. Zásadní rozdíl tvoří složení jídel. První je složen z plnohodnotných jídel a splňuje zásady základního doporučení jako je 300 g zeleniny, 200 g ovoce, 30 g vlákniny atd. Druhý je složen z „prázdných kalorií“ a tyto kriteria nesplňuje.

Máte-li vyvážený jídelníček každý den, zdroj kvalitních potravin po celý rok, pohodovou práci bez stresu, která vás baví, skvělou rodinu, dostatek času na odpočinek a oblíbené aktivity, pak si můžete gratulovat.

Vyváženost hledáme ve všech aspektech života. Zdraví, vztahy, práce, peníze. Co vím ale jistě, že zdravé a dobře vyživené tělo je mnohem odolnější , když se nám v jiných oblastech zrovna nedaří. Budete spokojení, když budete bohatí, mít dobrou práci a skvělý vztah, ale zdraví mít nebudete?

Kateřina Dobešová katerinadobesova.cz

Jsem cvičitelka, trenérka a výživová poradkyně ulítlá na zelené potraviny. Radím lidem, jak správně cvičit a jíst, aby se cítili dobře tak jako já. Protože radím lidem to, co žiju.

Komentáře

1

Zuzka
7.10.2016 10.24

Mně tahle funkce v jídelníčku hodně pomohla…
Plánuji si jídelníček každý večer na den dopředu (je tam i výhoda, že už člověk ví, co bude vařit) a podle těch ukazatelů mám možnost vyladit vše tak, aby to bylo vyvážené…
Na začátku jsem měla problém nepřesáhnout tuky a bílkoviny a bojovala jsem s tím, abych vlákninu dotáhla alespoň za polovinu.
Překvapilo mě, že mám problém „splnit“ sacharidy 🙂
Takže když jsem přišla na to, co je potřeba, začala jsem tedy plánovat dopředu a jsem pyšná, že to jde díky základním potravinám (prefabrikáty k nám domů nesmí již delší dobu) a nemusím dokupovat žádné potravinové doplňky.
Mám pro případ nouze schované jeden sáček nápoje s vlákninou, co kdyby náhodou… 😉 Ale ještě tam leží nenačatý.
Díky, že mi článek potvrdil, že na to jdu dobře 🙂
Od doby registrace sem na „tabulky“ jsem shodila už 18 kilo bez pocitu hladu a ještě jsem se naučila dodržovat pitný režim a konečně pronikla do „tajemství“, jak si sama ušít jídelníček na míru tak, že nejen chutná a zasytí, ale konečně i tělu dá vše důležité v ideálním poměru 🙂

A pro povzbuzení ostatních: je mi 43 let a těch 18 kilo dolů šlo pouze díky změně jídelníčku, kvůli zdravotnímu stavu si nemohu dovolit pravidelně sportovat (kompenzuji to tím, že chodíme s mužem na delší procházky v rámci víkendových výletů). Cíleně hubnu od 1. 1. tohoto roku, výchozí váha byla 116 kg, nyní mám 98 kg a mám šanci, že do Silvestra dosáhnu na úbytek dvaceti kg a tím samozřejmě nekončím – kila jdou dolů sama, takže uvidíme, kde se ručička váhy zastaví, protože je mi jasné, že každý z nás má určitý bod, pod který to již dolů nepůjde.
Já bych byla šťastná, kdyby se mi povedlo dosáhnout alespoň osmdesátikilové hranice 🙂
Výhoda hubnutí s touto aplikací je ta, že člověk může jíst vše, pokud si to dobře rozloží (i já občas zhřeším několika čtverečky čokolády či kouskem koláče, ale mám pár receptů, které mohu bez výčitek použít) a hlavně se mi líbí, že člověk nestihne mít pocit hladu 🙂

2

R
9.10.2016 12.07

Ten příklad mi přijde trochu křečovitý, k obědu knedlo-vepřo-zelo a ještě navíc jenom 250g? Když tam místo toho KVZ dáte hovězí štěpánskou s rýží, tak je to normální střízlivý den. Jsou tam zbytečný věci jako ten karamel, ale když to není každý den… Jeden den k snídani koláč, druhý den 1,5% jogurt s nektarinkou, jde o měsíční profil, ne vyříznutý jeden den. Mimochodem, ten večer vypadá jako návštěva podniku, pokud to tak je ,tak je to velmi, velmi střízlivé chování a pokud je to 1x týdně jak to lépe nejde.

3

Petr Fuchs
10.10.2016 13.49

Mno ještě by mě zajímala cena obou jídelníčků. Stále mi dost vadí zavádějící výpočet bílkovin. Nikde se totiž nezohledňuje to, že pokud sním 100g vaječného bílku, tělo absorbuje cca 90% bílkovin, u hovězího masa už jen 80%, u kuřecí okolo 65% a u zpracovaných rostliných bílkovin jen 45% a to ještě ne zcela plnohodnotných. Takže příkladem, pokud zdlábnu sojové maso které má 45% bílkovin na 100g, musím ho sníst min. 200g, abych dostal těch 45%.

4

Katka Dobešová
11.12.2016 17.20

K příspěvku č.2 : ano, vypadá to křečovitě, ale dělala jsem jídelníčky lidem, kteří to takto každý den měli. Já se knedlu zelu nevzpírám a 1-2x do roka si ho dám, ale pak se vracím ke svému „normálnímu“ jídelníčku. Jsou ale lidi, kteří takto jedí pořád.
K příspěvku č.3 : Při doporučeném množství bílkovin se už počítá s menší vstřebatelností z různých zdrojů potravin. Pokud by to tak nebylo, byl by v tom pěkný chaos a vlastně bychom tápali, kolik je dost. Je to srozumitelné?

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články