Jak přibrat s Kalorickými tabulkami

Co to?, řekne si asi většina z vás. Jak přibrat, snad zhubnout?

Ale vězte, že existují případy využití Kalorických tabulek i na přibírání. A můžu nabídnout naši osobní zkušenost.

Diagnóza hubenost

Náš Štěpánek je nejedlo. Hubený, kostnatý a děláme si z něho poněkud černou legraci, že by mohl hrát ve filmu o koncentračních táborech druhé světové války.

Má k tomu genetické předpoklady, ona ani manželka nebyla zrovna vypapané dítě, ale přece jen v dnešní době se u dětské doktorky sleduje i podvýživa a nabízejí se určitá řešení.

Už minimálně od Štěpánkových sedmi let nám všem, včetně jeho doktorky, dělaly vrásky grafy. Nevešel se do žádných z nich, vždy se svou výškou a váhou dostal mimo. Jak by řekl Cimrman, mohl by zaznamenat první out v dějinách šachu.

V devíti letech měl Štěpánek jen 19 kilo. Babičky se sice snažily, když u nich byl Štěpánek na prázdninách, ale vždy došlo jen k dočasnému zvýšení váhy a většinou tak o půl kila. A jen na krátkou dobu, protože pak našeho synka postihlo období nechutenství.

U paní doktorky

Šli jsme i na odběry krve, ale vitamínu B12 má Štěpánek dostatek a vůbec krevní obraz je v pohodě. Takže manželka dostala za úkol od doktorky zajít se synem k nutriční terapeutce. Po prvním sezení se vrátili oba poněkud zaražení a žena mi říká: „Paní nutriční nám doporučovala nějaký web, který nám prý hodně pomůže. Nějak Kalorické tabulky se jmenuje či co.

Což mne pobavilo, protože sem nejen občas napíšu oddychový článek, ale sám je využívám. Ne sice zcela pravidelně, ale když už na to dojde, snažím se vydržet alespoň týden dva v kuse, abych měl přehled, kde dělám nutriční chyby a jak by měl můj jídelníček vypadat lépe.

Nastupují Kalorické tabulky

Týden před druhým sezením u nutriční doktorky jsem tedy dostal za úkol zařídit Štěpánkovi na Kalorických tabulkách účet a zapisovat mu každý den po celý ten týden vše, co sní. Pokud tedy něco sní.

Doma to ještě šlo – věděli jsme a na kuchyňské digitální váze si odvážili, kolik gramů měl krajíc chleba nebo rohlík pro Štěpánka, kolik na něj dostal másla… Zvláště s tím máslem se ukázal být v době, kdy jeho ceny začaly jít rapidně nahoru, poněkud problém. Veškeré zásoby másla byly určeny jen pro Štěpánka. Nám bylo přiděleno pomazánkové, co se o něm nesmí říkat, že je máslo. A z tvarohu jsem začal dělat pomazánky.

Také svačiny do školy se daly jakž takž ohlídat – takový 60g croissant s čokoládovou náplní buď přinesl v krabičce na svačinu nakousaný zpět, a pak jej dojedl doma. Samozřejmě nešlo ohlídat, jestli se o něj nepodělil se spolužákem, ale tak věřili jsme mu, že ne.

První problémy

Ale brzy jsem si uvědomil, že nevím, jak podchytit Štěpánkovy obědy ve škole. Naše rozhovory cestou ze školní družiny probíhaly asi takto:

– Co jsi měl k obědu?

– Maso a omáčku.

– A co k tomu?

– Já už nevím.

– Tak brambory, špagety, kolínka, knedlíky…?

– Knedlíky!

– A jaké, houskové, nebo bramborové?

– Jak se to pozná?

– Bramborové jsou menší a žluté.

– Tak bramborové.

– A kolik jsi toho snědl?

– Asi půlku.

– Půlku čeho? Masa? Kolik omáčky? A kolik těch knedlíků?

Byl to boj z něho dostat informace, než jsem si uvědomil, že škola je zapojená v projektu Strava.cz. Zjistil jsem si číslo jídelny naší školy a na internetu našel její jídelníček. A co bylo fajn, dala se najít i historie jídel za minulý měsíc.

Jejda, já vám koukal. Tam, kde mi Štěpánek hlásil nějaké maso (taky jsem z něho tahal, jestli bylo tmavé, či světlé), měli nějakou specialitu z krůtího masa na rajčatech s těstovinami. Místo masa s bramborovým knedlíkem měli segedinský guláš s houskovým knedlíkem.

A v pátek měli dokonce gágoriky s čočkou a kuřecím masem! V životě jsem o této slovenské těstovině neslyšel, natož Štěpán. Jediným jídlem, kdy mi synek řekl oběd co nepodrobněji, tak byly nakonec palačinky s marmeládou.

Štěpán sleduje svůj vývoj

Ale na druhou stranu sledování svého pokroku Štěpána zaujalo. Vždy večer, když jsem vše zapsal, mi stál za zády a spokojeně sledoval v pravém horním rohu svůj procentuální status, jenž byl a měl být v červených hodnotách.

Pokud se oproti doporučenému dennímu přísunu kalorií zlepšil o 137 %, vnitřně ho to těšilo. Velkou radost měl z přetažení doporučené hodnoty o 154 %. Chmury na tváři mu zanechaly neslavné výsledky 114 % či 119 %. Pak se skutečně celý dnes snažil – a tvářil se u toho i nadšeně – hodně jíst a přidával si. A večer mi nakukoval přes rameno, jak to zabralo.

Možnost sdílení jídelníčku

Musím přiznat, že v případě Štěpánka jsem ocenil jednu z mnoha výhod, které Kalorické tabulky nabízejí – možnost sdílet svůj jídelníček. Stačí v horní liště kliknout na odkaz Sdílení (mezi Pravidelné aktivity a Návod) a vybrat si časové rozmezí, od kdy do kdy chcete, aby dotyčný jídelníček viděl, zda chcete, aby viděl i poznámky, a lze si vybrat, zda jen vygenerovat URL odkaz, nebo jej rovnou někomu poslat na e-mail.

  • Takže jsem jídelníček Štěpánka nasdílel samozřejmě manželce i naší paní nutriční doktorce.

Druhé sezení u paní doktorky

Paní doktorka měla z jídelníčku radost. Dokonce oproti sezení v minulém měsíci Štěpán půl kila přibral. Jenže se také o pár centimetrů vytáhl. Ale postup hodnotila pozitivně.

Měli jsme v jídelníčku hodně tuků a cukrů, což není u Štěpánka až takový problém, ale chyběla tam zelenina a ovoce. Oboje Štěpán moc nemusí – ze zeleniny si dá maximálně mrkev a červenou řepu, z ovoce stěží jablko.

Také paní doktorka Štěpánka nabádala, aby zkoušel nové věci. Což nakonec v praxi aplikoval náš synek tak, že z houbové smaženice si vzal na půl lžičky, uznal, že mu to nechutná, a už nechtěl ani ty houby, ani zkoušet nové věci.

Teď nás bude čekat třetí sezení

Za týden nás bude čekat třetí sezení a dnes jsem opět vyplňoval Štěpánkův jídelníček. Šel v té chvíli náhodou okolo a když viděl v pravé horní liště, že to nejde do červených hodnot, přehodnotil svůj dosavadní postoj k odpolední svačině.

A tak si dal ještě Monte, k večeři snědl obě nožičky párku (jinak si vždy dá jen jednu), dokonce bez řečí snědl celý chleba, a později ještě vypil Nutridrink a dvě deci plnotučného mléka… Celkové skóre 147 % nad denní příjem ho potěšilo.

Když se převlékal do pyžama, šel se ještě zvážit. Má 20,5 kila, takže oproti minulému měsíci kilo nabral. Snad mu to do pondělka vydrží.

A Štěpánek? Spokojen svými dnešními výsledky a pevně rozhodnut je dodržet i ve dnech následujících, vzal si medvídka Hanuše a šel spát.

Jak KalorickéTabulky.cz fungují?

(videonávod)

Jan Lipšanský

Absolvent scenáristiky, novinář, spisovatel, spolupracovník České televize, v současné době si užívající svých dvou synů a výletů s nimi.

Komentáře

1

Roman
19.11.2017 0.30

V kalorických tabulkách, když zadávám třeba banán, vážím ho se slupkou nebo bez slupky? A jablko celé, nebo odečíst ohryzek?

2

NovyDesign
21.11.2017 16.17

Co novy design webu? Appky? Nevypada to moc lakave..

3

Ing. Macáková Marcela
21.11.2017 17.39

pro Roman: Potraviny se berou v základním stavu, jak je psáno, tj. pokud je psáno jablko, váží se celé – i se slupkou. Ale pak jsou třeba kuřecí prsa s kůží pečená: https://www.kaloricketabulky.cz/kureci-prsa-s-kuzi-pecena/ vs. kuřecí prsa pečená bez kůže: https://www.kaloricketabulky.cz/kureci-prsa-pecena-bez-kuze/. Ať se daří. Hezký den a doporučujeme nejnovější článek: https://blog.kaloricketabulky.cz/2017/11/jitka-muj-zivot-s-aplikaci-kaloricketabulky-cz/

4

Ing. Macáková Marcela
21.11.2017 20.45

pro NovyDesign :-)) právě pracujeme na redesignu našeho webu, který bude hotový koncem roku. Pěkné dny.

5

Eva
8.5.2018 19.47

Mě osobně kalorické tabulky také velmi pomáhají. Mám náročnou práci, dělám na směny, dvanáctky a navíc jsem vedoucí v logistice, takže mám velký výdej energie jak fyzicky, tak se hodně napřemýšlím. Podle tabulek to vychází na 2.000 kcal denně + bazální metabolismus. Je to až vražedná kombinace. Nyní vážím 46 kilo a moje BMI je 17,2. Tedy podváha. Kalorické tabulky mi pomáhají hlídat si příjem, abych se nedostala do problémů. Navíc mohu sledovat i poměr bílkovin, vlákniny a tak podobně. Začala jsem to dělat potom, co jsem v práci zkolabovala při váze 44 kilo. Od té doby se držím a funguje to. Takže ano – tabulky mohou pomoci i těm hubených a slabým.

6

Mira
21.5.2018 19.10

Hodně sportuji a zajímalo mě jakou výživovou skladbu má moje strava. Hledání to bylo složité na mnoha místech, čtení na obalech, kde je vše napsáno velmi malým písmem a hlavně tyto informace shromáždit a vyhodnotit. Věděl jsem že něco dělám špatně, tuk nějak neubýval i při poměrně vysoké zátěž (treningový den výdej cca 2000Kcal/den). Až kalorické tabulky mi pomohli vše vizualizovat a přehledně zobrazit. Píši do nich vše co sním a vypiji každý den, je to pro mě i určitý druh zábavy :-). A světe div se, kila padají dolů, kondice se zvyšuje, dolů jsem dal 8 kg a ještě si myslím že bude asi pět potřeba k dokonalosti. Na břichu už se mi rýsuje pekáč buchet a tuk na všech částech těla skoro zmizel, ještě na břichu se dělají varhánky 🙂 a tam je asi těch pár kilo co půjde pryč. Překvapilo mě že v podstatě jím více, ale skladba stravy je naprosto jiná. Hlídám strikně příjem bílkoviny versus sacharidy a samozřejmě doplněno optimální množství zdravých tuků. Díky „stvořitelům“ za tyto stránky. Nenápadně jsem tyto stránky s patřičným komentářem podstrčil manželce, která taky nemohla „shodit“ a kupodivu i jí to funguje a taky je to v postatě zábava, která nese výsledky. Máme o čem diskutovat a navzájem si „radit“. Samozřejmě že někdy nás přepadne velké obžerství a někdy zalajdáme, ale na celkový výsledek to nemá sebemenší vliv.Ještě jednou díky.

7

Ing. Macáková Marcela
21.5.2018 22.21

Evo, držíme palce, ať jste stále fit.
Míro, ať se daří Vám i Vaší paní!
Moc děkujeme za vše milé komentáře a pochvaly.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články