Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Alexandra Rohlíková: Desatero rad, jak nastavit Kalorické Tabulky

Téměř každý den odpovídám na internetu na některý z následujících dotazů ohledně základního používání aplikace www.kaloricketabulky.cz.

Pojďme si v tom tedy udělat jasno na jednom místě.

Na co že se tedy začátečníci obvykle ptají?

1. Jaký si mám nastavit příjem?

Každý člověk je individuální a u každého je třeba řešit něco jiného, jak vědí všichni poradci a terapeuti z vlastní praxe. Ale vždycky je třeba někde začít. Zas tolik variant a možností výpočtu příjmu a živin není. Proč tedy nepoužít systém, se kterým pracují Kalorické Tabulky, a hledat ověření u x dalších výpočtů, které jsou k dohledání na internetu?

Jaký si mám nastavit příjem do Kalorických Tabulek

Kalorické Tabulky zvolily jednu rovnici na výpočet bazálního metabolismu, pracují s určitými koeficienty výdeje energie a nastavily určité rozložení živin, které bude vyhovovat většině uživatelů bez speciálních potřeb. Než začneme hledat nová a nová rozložení, co to prostě jen vyzkoušet?

Zadejte správné údaje do formuláře: svůj věk, výšku, hmotnost. A úroveň denní aktivity (k té se ještě vrátíme). A nechte tabulky dělat svoji práci. Vše vypočítají, nastaví, kolik máte za den přijmout energie a z čeho má být: tedy kolik bílkovin, tuků a sacharidů je třeba do jídelníčku naskládat z jídla na talíři.

A pozor, teď přijde to kouzlo: Toto nastavení nějakou dobu dodržujte. Nejméně dva týdny, v lepším případě však měsíc. Změnám může chvíli trvat, než se začnou projevovat. Jednoduše řečeno, tělo si musí uvědomit, že to takhle myslíte vážně a že nebude strádat.

2. Jak mám nastavit aktivitu?

Nejvíc se tápe u správného nastavení aktivity. Někdo vyznává názor, že nejlepší je zadat jenom to základní a dojídat energii a živiny v průběhu dne podle toho, jak se hýbe a jak se po zapsání aktivity ty potřebné hodnoty v tabulkách samy přepíší (ano, stačí zadat, co jsme dělali, a čísla se změní sama, my už nic dalšího dělat nemusíme). Je to správný postup? Může být. Ale hrozí u něj jedno riziko. Vydaná energie při dané aktivitě nemusí být změřená správně. Jen tabulkový odhad většinou nestačí. Může se potom stát, že zápis výrazně nadhodnotí, kolik energie člověk ve skutečnosti vydal. A když se zapíše příliš velký výdej (který neodpovídá tomu, co jsme doopravdy ze sebe vydali), zvýší se množství živin a tím i energie přespříliš. Takže jednoduše řečeno toho sníme moc. A hubnout nebudeme.

Tabulka aktivit pro aplikaci Kalorické Tabulky

Za mě, a tak to doporučuji i klientům, je lepší nastavit si nějakou úroveň aktivity, která odpovídá průměru. Ne to, co si ideálně představujeme, že budeme dělat. Ale to, jak to vypadá realisticky teď v tuto chvíli. Tabulky na své internetové stránce nabízejí přehledný rozpis, jak která úroveň vypadá. Ta sedavá, kterou si tak rádi lidé zadávají s tím, že vlastně nechodí nikam cvičit, je ovšem opravdu pro někoho, kdo skutečně celý den prosedí a polehává. Už běžný provoz v domácnosti třeba na mateřské s malými dětmi by měl spadat spíš do úrovně aktivity lehké.

  • A ještě poznámka: ponížit si aktivitu v přesvědčení, že tak budeme hubnout rychleji a lépe, to většinou nefunguje. Příjem je pak příliš nízký a vede to jen k tomu, k čemu každá drastičtější dieta: máme málo živin a tělo se snaží udržet si energii ve svých tukových zásobách, protože musí hospodařit s málem.

Co všechno máme jako aktivitu zapisovat? Právě ta zvolená úroveň aktivity je tu od toho, abychom nemuseli zapisovat úplně všechno. Už počítá s tím, že pracujeme, vaříme, uklízíme, dojdeme na nákup, obstaráme v domácnosti to či ono. A pokud cvičíme pravidelně, tak počítá i s tím. Počítá samozřejmě i s tím nejzákladnějším, tedy že dýcháme a vůbec žijeme (ano, to je ten bazální metabolismus). Když zadáme nulovou aktivitu, je ta výše příjmu, kterou nám systém nastaví, tak nízká taky proto, že jsme najednou přestali počítat s běžným životem (který bychom tam správně měli zadávat jako aktivitu). Tím se vracíme na začátek tohoto bodu.

3. To musím všechno sníst? Je problém, když občas nesním, co mám?

Ano. To nastavení neukazuje nejvyšší možnou hodnotu příjmu jednotlivých živin a neznamená to, že máme jíst míň, abychom hubli. To nastavení – pokud jsme zadali vše správně – už ukazuje, kolik je třeba jíst na hubnutí (nebo na daný cíl, který jsme si zvolili). Když budeme jíst výrazně míň, tělo bude mít nedostatek živin a energie. A většina chronických dietářů už se přesvědčila, že hladověním v minulosti jaksi zrovna nezhubli.

Zdá se to jako paradox: když chci hubnout, musím jíst přece míň. To ano, ale uměřeně. Ono totiž hladovění vede k tomu, že se tělo přepne do takzvaného šetřivého režimu a naučí se hospodařit s málem energie. A taky hladovění velmi často vede k tomu, že jednou za čas jednoduše „vybuchneme“ a sníme všechno, co je v dosahu, aby se to kompenzovalo. A tahle nárazová energie se ve valné míře rovnou uloží do tuku na horší časy (když to zjednoduším, abychom si to uměli lépe představit).

4. Proč mi Tabulky vypočítaly příjem pod můj bazál?

Častý dotaz, na který musíme hledat odpověď ve 2. bodě. Pokud zadáme vstupní údaje bez jakékoli aktivity, vypočítá se tabulkově podle určité rovnice teoretický bazální metabolismus a někam je třeba započítat deficit, pokud je cílem hubnutí. Pokud Tabulkám tvrdíme, že neděláme vůbec nic a celý den poleháváme, musejí odečítat od hodně nízkého čísla – a tím dojde k tomu, že nastaví příjem pod bazál. Takže opět opakuju: je třeba zadat si správně aktivitu (nebo si ji doplňovat).

5. Mám zapisovat potraviny v syrovém stavu, nebo po uvaření?

Pokud to jenom trochu jde, je vhodnější zadat hmotnost dané suroviny v syrovém stavu, před tepelnou úpravou. Jestliže ovšem vaříme pro celou velkou rodinu a špatně by se nám to počítalo, dá se samozřejmě odvážit surovina i po uvaření – a v zápisu si vybrat tu správnou! V Tabulkách je pak uvedeno, že se jedná kupříkladu o „těstoviny vařené“. Jestli vaříme jen pro pár lidí a porce se dělí jakžtakž rovnoměrně, můžeme odvážit suroviny zasyrova a jednoduše pak rozdělit na půlku, čtvrtku, jak potřebujeme. Ano, občas je to trochu matematiky.

specifičtější dotazy příště

Z archivu aneb přečtěte si také:

Kalorické Tabulky: Nejlepší recepty včetně QR kódů pro jednoduší zápis do aplikace

Saša Rohlíková
https://www.rohlikovka.cz

Výživová poradkyně, osobní trenérka a trenérka tanečních sportů, která se specializuje na práci s klienty s obezitou a nadváhou. Po letech působení v mezinárodních obezitologických uskupeních při EASO pracuje opět s českými klienty. Potkat ji můžete například ve skupině Hubneme a jíme zdravě s Kalorickými tabulkami nebo samozřejmě na jejích stránkách.

22.2.2021 Články, Jak zhubnout

Komentáře

1

Blanka

23.2.2021 14:32

Zdravím, prosím o vysvětlení dotazu. Chápu jestli Vám budu připadat jako trdlo. Vím pokud chci zhubnout, musí být výdej větší nežli příjem! To má logiku. Nevím jak zjistit ten rozdíl, denně dle kalor.tabulek sním 1400 kcal a k tomu denně cvičím pilates 40 min. t.j.130 kcal.Když mám mít ale větší výdej než příjem, to bych musela procvičit např.1500 kcal ??? To snad ne !! takže můj dotaz je, jak mám od 1400kcal zjistit jestli mám větší výdej než příjem při denním 40min.cvičení . Děkuji za dotaz a omlouvám se, že mi to hlava nebere.Hezký den Blanka.

2

Saša Rohlíková

24.2.2021 14:36

Zdravím, Blanko.
Celkový příjem (co všechno za den sníte a vypijete) musí být nižší než CELKOVÝ výdej (tedy ten pilates, ale taky to, že vůbec ten den přežijete – že dýcháte, tluče vám srdce, natožpak to běžné fungování v průběhu dne). Takže je třeba započítat do toho všeho ještě svůj bazální metabolismus, k tomu přidat něco na ten zmíněný běžný provoz a k tomu ještě se připočte to, co procvičíte. Když si do Tabulek zadáte určitou míru aktivity (podle rozpisu na obrázku tady v článku), tak je tam právě toto všechno, to dýchání, tlukot srdce, mytí nádobí, to, že dojdeme na nákup atd., započítané. Vy už pak nic počítat nemusíte. Stačí jen si odvážit nebo odměřit, co za den sníte, vyplnit to do Tabulek (a splnit si tím, co ty Tabulky předepsaly) a ten pilates si odcvičit.
Saša

3

Monika

24.2.2021 15:40

Dobrý den, nebylo by možné nastavit jinak zapisování potravin. Pokud sním např. jablko 175 g, tak musím překlikávat na 1 g a pak zapisovat, kolik gramů jsem snědla. Většina potravina přece nemá předem známou váhu. Přijde mi logičtější, aby byla první možnost výběru 1 g a né 100 g nebo porce nebo 50 g atd. Nevím, co na to ostatní. Ale většina z nás jí čerstvé produkty, které pokaždé jinak váží! Moc děkuji

4

Ing. Macáková Marcela

25.2.2021 18:49

Děkujemem za připomínku, kterou předávám dál. Ať se daří.

5

Eva

25.2.2021 19:04

Dobrý den.chci se zeptat.nemam v tabulkách zadanou žádnou aktivitu a nezvládám tolik jíst kolik bych měla.kdybych si zapsala aktivitu tak bych musela jíst ještě víc? A někdy cvičím někdy jezdím na kole někdy nedělám nic.pracuju jako prodavačka takže jsem celý den na nohou a pobíhám po prodejně.je to středně těžká aktivita?děkuji za odpověď.zajickova

6

Saša Rohlíková

26.2.2021 09:39

Dobrý den, Evo,
míra aktivity závisí na tom „někdy“, jestli je to opravdu výjimečně, nebo je pro vás někdy třeba třikrát, čtyřikrát týdně, a také je důležité, jaká je intenzita toho cvičení a jízdy. Sama práce je u vás aktivnější. Tělo si sice na ni časem v podstatě zvyká, ale určitě to není potom sedavá aktivita, a podle charakteru práce (i v prodejně může mít někdo klidněji a někdo se opravdu doslova nezastaví a tahá těžké zboží) se pohybuje od lehké po střední zcela standardně.
Pokud to nezvládáte ujíst už bez zadání aktivity, jíte patrně málo, to si troufnu říct. Jestli jste ovšem zvyklá dlouhé roky si jídlo odpírat a jíte dlouhodobě pod hodnoty, které byste přijmout měla, tak byste nejspíš při navýšení tam, kam byste tabulkově měla jít, začala přibírat. U vás bych se zaměřila na to postupné „rozjezení“ – postupně a během delší doby (záleží na tom, jak dlouho jíte málo) přidávat živiny. V tu dobu hubnout hned nezačnete, ale metabolismus se napraví a časem bude hubnutí snazší. Chce to ovšem velkou trpělivost.
A jestli je problém jen v objemu jídla, tedy „se to do vás nevejde“, pak je řešením volba potravin energeticky bohatších a s menším objemem, jako jsou ořechy kupříkladu. Ale to by bylo třeba upřesnit při konzultaci.
Saša

7

Ing. Macáková Marcela

26.2.2021 10:52

Dobrý den, Moniko, takže postup je následující: V profilu > Nastavení jídelníčku > Přesný zápis gramů a pak se vám bude ukazovat defaultně 1g u každé potraviny. Pěkný den přejeme.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

V každém věku lze zhubnout

V každém věku lze zhubnout

Jak je známo, na vývoj naší postavy má vliv nesčetně faktorů – od stravování, pohybu, psychického rozpoložení, stresu, léků, onemocnění, hormonálních vlivů, společenského přesvědčení, vrozených dispozic až po náš věk.

Ale nic z toho by nemělo sloužit jako výmluva, proč to nejde…

Celý článek 16.2.2021 0