Záhada zvaná bazální metabolismus: Jak hubnout zdravě a bez jo-jo efektu

„Život není fér,“ zaslechla jsem nedávno v šatně po hodině cvičení. Následoval příběh, v kterém dotyčná paní vyprávěla, jak pečlivě se věnuje stravování - a přesto je celý její život boj s ručičkou na váze.

Jedním dechem pak přiznala, že moc závidí nejlepší kamarádce, jež se láduje (cituji) od rána do večera a nepřibere ani gram tuku. Jak je možné, že někdo vskutku může jíst jako Otesánek a jiný se – přehnaně řečeno – podívá na tabulku čokolády a přibere dvě kila?

Znám ženy, které v touze po štíhlosti zašly tak daleko, téměř nejedí. Přitom všichni zde už víme, že nejhorší cestou za vysněnou postavou je hladovění! Tělo totiž dostáváme do trvalého stresu, kdy si každou „ulovenou kalorii“ okamžitě přeměňuje na zásoby na horší časy. A co víc – zpomaluje bazální metabolismus, od kterého se vše odvíjí.

Jaký je váš bazální metabolismus?

Jaký je váš bazální metabolismus?

Tuto skutečnost potvrzuje i Lucie, můj dnešní host. „Bazální metabolismus není žádná věda,“ snaží se hned na začátku téma odlehčit Lucie, která se věnuje problematice hubnutí již řadu let a je absolventkou NutriAcademy. „Nejvíce mých klientů mělo tzv. uškrcený bazální metobolismus. I když jedli zdravě, příjem byl malý a hlavně nepravidelný, často chyběla snídaně, která je ovšem základem zdravého jídelníčku. Takový přístup pak způsobuje pomalý náběh metabolismu na celý den, člověk je unavený, bez energie a večer by – jak já říkám – snědl i slona,“ směje se sympatická mladá maminka, která se sama dostala k výživovému  poradenství přes své problémy s nadváhou.

Co je bazální metabolismus?

Jak už ze samotného názvu vyplývá, jde o energii, jež je nezbytná pro všechny základní životní pochody v našem organismu – a to za předpokladu normální teploty a za úplného tělesného i duševního klidu (ve spánku). V anglických textech se označuje zkratkou BMR (Basal Metabolic Rate).

I když se to zdá neuvěřitelné, bazální metabolismus má největší podíl na celkovém výdeji naší energie! Mluvíme o rozmezí  55 až neuvěřitelných 75 % celkového energetického výdeje.  Jeho role při hubnutí je tedy více než rozhodující.

Veškeré další činnosti – fyzické (např. obyčejná chůze) i psychické (emocionální vypětí) naši energetickou spotřebu samozřejmě také zvyšují (úměrně k událostem), ale bazální metabolismus vede. A přes něj se dostáváme opět k jádru věci – správnému stravování.

Dalším typem špatného přístupu k jídelníčku je sice z množstevního hlediska správný příjem, ale bohužel načerpaný z  nezdravého jídla, většinou fast food,“ pokračuje ve svém výčtu chyb Lucie. „Pak lidi prostě tloustnou z nadbytku tuků, cukrů, soli a éček. Tady nepomůže ani super rychlý bazální metabolismus,“ varuje Lucie, která bojovala léta také s nedostatkem energie a teď chce na základě nabytých znalostí pomáhat v tomto směru ostatním.

Každý člověk má jinou hodnotu bazálního metabolismu. A její aktuální údaj lze zjistit pomocí vzorce a nebo speciálních přístrojů (což je samozřejmě přesnější), jako jsou například přístroje řady InBody, jenž by měl mít k dispozici každý kvalitní výživový poradce.

Co ovlivňuje bazální metabolismus?

Rychlost bazálního metabolismu je řízena hormonem štítné žlázy a závisí na mnoha faktorech. Jmenujme si některé z nich, jsou to:

  • věk
  • pohlaví
  • tělesná teplota
  • zdravotní stav
  • fyzická kondice
  • svalová hmota
  • užívání léků
  • rasa
  • klimatické podmínky

Smutnou pravdou je, že s věkem se bazální metabolismu snižuje. Proto se nám v určitém věku také stává, že začneme přibírat, aniž bychom si uvědomili, že nějak zásadně více jíme. Další nespravedlností (pánové prominou) je i fakt, že muži mají bazální metabolismus jen ze své podstaty až o deset procent vyšší. A do třetice jmenujme dědičnost. I ta se často podepisuje na tom, zda si budeme moci dopřávat, nebo se bát každého jídla (když to tedy přeženu).

Na druhou stranu je zde ale i řada pozitivních zpráv. Například právě dobrá fyzická kondice, která souvisí s množstvím svalové hmoty a které se zde na blogu hodně věnujeme, zvyšuje také významně bazální metabolismu. Proto sportující lidé mohou konzumovat daleko více potravy, kterou v pohodě spálí.

Možná neškodí zastavit se i u emocí, o kterých se v poslední době mluví i v souvislosti s řadou nemocí, jež mohou spouštět. Obecně platí, že nervové vypětí zvyšuje bazální metabolismus. I proto často dostáváme „žrací záchvaty“, když nás někdo pořádně naštve. Ovšem hubnout pod tlakem permanentního vypětí jistě není nejzdravější. Člověk se musí dívat na celou věc rozumně a brát v potaz i další souvislosti.

Určitě je třeba zmínit, že právě při těchto „vlčích útocích“ na ledničku (pro danou činnost existuje dokonce „odborný“ termín „bílý sex“) ovšem bohužel vůbec nekoukáme na to, jak moc je dané jídlo vyhovující. „No a přímo vražedná kombinace je,“ doplňuje postřehy ze své praxe sympatická žena, která právě sama zdolává těhotenské kilogramy po porodu, “když někdo jí moc a k tomu ještě nepravidelně a nezdravě. V naší zemi pak hraje roli často také větší příjem alkoholu,“ dodává.

  • Tip: Pokud bojujete nevysvětlitelně s nadváhou, nechte si zkontrolovat hormony štítné žlázy. Právě na nich do značné míry závisí, jak budeme s načerpanou energií v těle hospodařit.
Lucie Hantáková žije v duchu Be fit with Lucie

Lucie žije v duchu Be fit with Lucie

Proč jsou diety špatné?

Dieta je široký pojem, kdy obecně držíme pod kontrolou příjem pokrmů a tekutin za účelem dosažení specifického cíle (zdroj: Wikipedia.org). V naší konzumní společnosti si pod pojmem dieta ovšem okamžitě představíme ono proradné hubnutí, od kterého očekáváme úbytek tuků. Nejen že je to proces často nepříjemný, ale při nesprávném provedení odchází z těla voda a svaly, ale tuky drží…

Pomineme-li často iracionální důvod k hubnutí jako takový, varovný prst zdviháme zejména před amatérským přístupem k dietě, což obvykle představuje snížení energetického příjmu a hlad. Pokud držíme dlouhodobě nějakou nevhodnou dietu, případně dokonce hladovíme, začne naše chytré tělo, jenž dbá o zachování životních funkcí, využívat bílkoviny. Důsledkem toho tak mizí svalová hmota, což je špatně. Samozřejmě se snižuje kondice a také bazální metabolismus.

V případě, že tento režim vskutku přeháníme, můžeme si snížit na stejném principu i imunitu a další důležité funkce.
Takže zapomeňte na nějakou tukožrouckou polévku, mléčnou či krabičkovou dietu s nízkým příjmem,“ varuje Lucie. „A už vůbec ne tabletky, které vám boptnají v žaludku.“

Víte, co je nouzový režim?

Nouzový východ všichni známe. A v podstatě má i názornou souvislost s nouzovým režimem těla. Jedná se o stav, kdy tělo zpomalí metabolismus a ukládá téměř cokoliv, co dostane k dispozici. S trochou nadhledu by se dalo říct, že uzavře všechny nouzové východy, aby mu neuteklo ani trochu energie ven (smích).

Není potravina jako potravina

Není potravina jako potravina

Obávaný jojo efekt: Proč vzniká?

Na téma opakovaného hubnutí a nabírání by se daly psát romány. Typickou představitelkou nešťastnic je například známá herečka Kirstie Alley (filmová trilogie Kdopak to mluví).

Jak jsme si už řekli, tělo sníží následkem diety BMR a zpomalí metabolismus. Když se pak po ukončení tvrdého režimu vrátíme k normálu, začneme pomalu zase ztracené kilogramy nabírat, neboť tělo ukládá, co mu síly stačí (v panice, že zase bude hladovět). Nadstavbou k této situaci je pak pocit beznaděje, do kterého se daný jedinec dostává. A co se stane, když máme pocit, že se nic nedaří? Obvykle jíme a jíme… Pak si opět uvědomíme, že je to špatně a pustíme se do diety… A kolovrátek už opět přede plouživě…

Jak zvýšit bazální metabolismus

  • Odborníci se shodují na tom, že pro nastartování účinného spalování stačí cca 3x týdně 40 minut pohybu v aerobním pásmu (chystáme speciální článek na toto téma).
  • Vyváženě jíst a nehladovět (doporučují se tříhodinové intervaly).

Dle mého názoru se cca 70% lidí hýbe jen jednou týdně a myslí si, že to stačí. Tak to bohužel ne,“ říká nekompromisně odbornice.

Jak zhubnout?

Zdá se vám, že situace nemá pro vás žádné uspokojivé řešení? Ale má a mluvili jsme zde o něm již několikrát. Nastartujte metabolismus hned ráno kvalitní a vyváženou snídaní, pohybem a budujte svalovou hmotu. Nemluvíme zde o kulturistických „boulích“ , ale pěkně vyrýsovaných a štíhlých svalech, díky kterým budete zvyšovat svůj bazální metabolismus. A pozor: nikdy se nenechte zlákat pochybnými dietami k tomu, abyste jedli méně, než potřebuje právě váš bazální metabolismus. Jak prosté, milý Watsone… 🙂

K tomu ještě můj dnešní host: „Jídlo a pohyb musejí jít ruku v ruce. Ten, kdo svou lenost přemůže a navykne si na pohyb, začne být na něm závislý, neboť se bude cítit mnohem lépe. Já sama jsem toho důkazem. Nenáviděla jsem běh – to asi proto, že jsem byla od mala tlustá, no a před šesti roky jsme běh spojila s venčením psů, o které jsem se starala jako au pair, a teď když si nejdu zaběhat, mám snad i depresi,“ směje Lucie, která se v současnosti stará o malé miminko. „Takže žádný poctivý jídelníček teď nedodržuji, vůbec ho nestíhám, ale jím v pěti až šesti dávkách, odhadem množství relevantní mému BM, denně v průměru spálím 800 kcal a jde to samo.“

A na závěr ještě jedna pozitivní zpráva. Uvádí se, že cca dalších dvanáct hodin po cvičení se bazální metabolismus zvyšuje až  o 23 %. A jeho zvýšení (cca 10 %.) trvá až 72 hodin. Tak honem vyrazte někam za pohybem.

Kontakt na hosta:

Lucie Blechová, výživový poradce, aerobik a fitness trenér: www.luciehantakova.cz

Rozhovor s Lucií Blechovou a její recepty najdete zde

Ing. Macáková Marcela

Studium na VŠCHT ji inspirovalo k zájmu o výživu a zdravý životní styl. Po promoci (1993) psala na toto téma pro řadu časopisů – Vlasta, Fit styl, Longevity, Moje zdraví, aj. Vedle blogu Kalorických tabulek, kde pracuje jako editorka a správce facebooku, provozuje již téměř dvacet let vlastní webík www.aerobic.cz. Tam si přijdou na své všichni, které baví jakékoliv skupinové cvičení (aerobik, jóga, pilates…)

Komentáře

1

Jan K.
7.10.2013 8.08

Je to hezky napsane, ale pokud se tyka me… sportuji 3x – 4x tydne (2 – 3 hod/1aktivita), hodne jezdim na kole, beham i cvicim atd. Navstivil jsem i odbornika primo na sportovni fakulte, jim (a ne malo) pravidelne zdrava jidla a presto nemuzu se zbavit 8 kg, ktere bych rad shodil. Clanek je z obecneho hlediska pravdivy, ale u me to uz jaksi nefunguje, co je spatne bohuzel nevim :(.

2

Šárka
7.10.2013 18.54

Jane, a není problém třeba i v tom, že ty aktivity jsou moc dlouhé? Mně trenér na hubnutí (kromě toho že s ním cvičím) doporučuje 2-3x týdně ještě aerobní aktivitu (stepper, pás, plavání), ale max 30 minut! Po 30 minutách se začínají spalovat „svaly“. Dělší tréninky jsou potom spíše vytrvalostní. Píšu jako laik, ale myslím že to tak nějak funguje. Možná by stálo za úvahu vyšetření na štítnou žlázu, kamarádka hodně cvičila a nehubla, spíš naopak a zjistili jí právě problém se štítnou žlázou. Osobně můžu doporučit i jógu.

3

anna
7.10.2013 19.49

Mám dotaz k tomu, kolik vlastně jíst. To si musí člověk počítat kalorie? Nebo jak poznám, jestli jím dostatečně? Mám si spočítat bazální metabolismus + kalorie co spálím sportem a tomu by se měl rovnat příjem (případně musí být příjem menší pokud chci zhubnout)? Nebo to jde i jinak? 🙂

4

M.Ber.
7.10.2013 21.37

Někdy má člověk zděděné dispozice po rodičích, pak se hubne obtížně. Navíc když rád jí a pije (vážím si každé práce, i té, kterou někdo věnoval vaření…

5

Be Fit With Lucie
8.10.2013 8.41

K Honzovi-jste si jistý že jíte přiměřeně ke svému výdeji a bazálnímu metabolismu? To zjistíte u dobrého výživového poradce. Problém může být i v tom že při cvičení se nepohybujete v aerobním pásmu, kde se nejvíce spalují tuky.

Paní Šárko, po 30 minutách, v aerobním pásmu 55-80% tepového maxima se spalují tuky, pokud se dostáváte nad aerobní pásmo, čili nad 80% TM, spalují se i svaly. Tělo se tedy musí nejdříve zahřát, než začně spalovat!

Pokud redukujete váhu, doporučuji si koupit nějaký pulsmetr (sporttestr), který vám při chůzi či běhu bude kontrolovat tep a tak vás držet v aerobním, spalovacím pásmu.

Panní Anno, kolik máte jíst zjistíte, když si necháte změřit Váš bazální metabolismus. Pokud naměřená hodnota je například 5800 kJ. Sportujete 3* týdně alespoň hodinu, tak se nemusíte bát jíst 6500 kJ za den. Samozřejmě by se také měl dodržovat určitý trojpoměr živin.
Pokud je příjem nižší než by měl být, v našem případě menší jak 5800 kJ – metabolismus se uškrcuje a tělo pak začne ukládat vše co mu dáte na horší časy, proto je víc než důležité dávat tělu to co si žádá.
A s tím počítáním kalorií – vše se dá naučit. Jen se musí chtít 😉
Klienti si dávky počítaj první týden nebo dva, pak to už je v oku a jedou sami 😉

Snad jsem Vám všem pomohla a pokud máte i nadále nějaký dotaz, můžete mě kontaktovat na email: be.fit.with.lucie@seznam.cz

S pozdravem, Lucie

6

Jan K.
8.10.2013 13.35

To Sarka a Be Fit With Lucie:

Ja sportuji cely zivot. Do 22 let jsem hral vrcholove ledni hokej. Od te doby sportuji na rekreacni a hobby urovni, i kdyz priznavam, ze si obcas sahnu na dno. Pouzivam behem treninku sporttester a hodnoty mam namerene primo ze zatezoveho testu. Muj maximalni tep je 174 tepu/minutu. Kdyz sportuji snazim se nejezdit do maxima, ale spise na vytrvalost. Pamamatuji na to, ze pri prekroceni aerobniho prahu bere telo energii z cukru, nikoli z tuku, ale u horskeho kola je to tezke se udrzet v tepovych hodnotach aerobniho prahu, doplnkove beham a cvicim, ale tak, abych se nezakyseloval a zaroven behal uvolnene, dle tepu. Podle presnych hodnot, by moje spalovaci pasmo melo byt kolem 130 – 140 tepu/minutu. Co se tyce jidla, nejim smazena a tucna jidla. Zameruji se vice na sacharidy a bilkoviny – po sportu rychly sacharid + sacharidy s nizkym glikemickym indexem… Ve dny, kdy jsem bez pohybu zapojuji bilkoviny… Ale fakt je, ze jsem vzdycky jedl podle toho, jak si reklo telo, takze jsem nejake hodnoty KJ neresil….

7

Vendula
9.10.2013 9.24

Dobrý den, píšete, že štítná žláza může zpomalit bazální metabolismus. Já se léčím se štítnou žlázou prakticky od 13 let, mám sníženou funkci š. ž. a beru Euthyrox 125. Chtěla bych se zeptat, jestli je nějaký způsob (cvičení, potraviny), jak stimulovat štítnou žlázu a konečně zhubnout 10 kg, které mi břebývají ke štěstí ? 🙂 děkuji Vám za odpověď a přeji krásný den. VŠ

8

Vendula
10.10.2013 13.11

Moc Vám děkuji za Váš čas a hlavně za odpověď! Zkusím to a dám Vám vědet. Od pondělí běhám 45 minut denně a upravila jsem jídelníček, počítám kalorie ( denní dávka 5300 kj), tak uvidím 🙂 Ještě jednou vám moc děkuji!!! Vendula

9

Míša
22.10.2013 9.02

Vendulko, s tím běháním „denně“ to není dobrý nápad. Tělo si na jednostrannou aktivitu rychle zvykne a sekne se. Doporučuji prostřídávat čímkoliv jiným…aerobic, posilování, plavání….opravdu. Navíc tělo také potřebuje někdy regenerovat. Takhle nezhubneš, respektive to půjde velmi těžko. Mluvím z vlastní zkušenosti. Vždy jsem trochu zápasila s posledními 7-8 kily a trochu běhám už několik let. Loni jsem začala trénovat na maraton a nasadila jsem si neskutečné tréninkové dávky. Byla jsem přesvědčena, že zákonitě musím i zhubnout. Denně jsem běhala, mé tréninkové dávky byly v posledních měsících až 270km měsíčně. Neshodila jsem ani deko a navíc jsem byla totálně vyčerpaná. Podotýkám, že jsem samozřejmě trénovala i v onom aerobním pásmu, jak jinak na maraton. Maraton jsem sice úspěšně zaběhla, ale za několik měsíců jsem striktním „každodenním“ běháním nezhubla nic. Teď běhám obden a jednou či dvakrát týdně to něčím prostřídám…jde to dolů:)

10

Týna
22.10.2013 20.13

Podělím se o svojí zkušenost s BMR. Chodila jsem na kurz STOBu, kde nám všeobecně doporučovali, že pokud chceme hubnout, máme jíst denně cca 5000 kJ. Rozhodně ne méně, spíš někdo trochu víc. Takhle jsem během cca 3 měsíců opravdu něco zhubla. Pak jsem najela na trochu vyšší příjem (ne ale o moc) a šup – za rok mám o 10 kilo víc. Nedávno jsem si nechala změřit BMR na BodyStatu a nestačila jsem se divit. Můj bazální metabolismus je 7300 kJ !!! Tedy – moje hubnutí ve STOBu bylo sice účinné, ale jenom díky tomu, že tělo opravdu nemělo z čeho žít, tak si bralo ze zásob. Ovšem hned, jak jsem začala trochu normálně jíst, si začalo ukládat a ukládat a ukládat jak blázen, protože z těch 5000 kJ mělo evidentně šok. 🙂 Proč to píšu? Rozhodně ne proto, že bych chtěla nějak pomlouvat STOB – dělají super práci a jejich doporučená výživa je správná. Píšu to proto, že doporučuju opravdu všem, aby si nechali změřit svůj BMR na nějakém z přístrojů, protože jinak si můžou docela slušně nalítnout. Hodně štěstí všem hubnoucím.

11

Be Fit With Lucie
23.10.2013 8.41

Milá Vendulko, Týna má pravdu, je třeba tu aktivitu střídat a také regenerace je velice důležitá. Tín nechci říci, že máte sedět doma a nic nedělat, ale spíš si zajít do výřivky, sauny či na masáž těla. 🙂
Pokud dva dny sportujete, tak ten třetí si dejte určitě oraz. Tělo Vám za to bude vděčné a zaručeně se budete cítit mnohem lépe 😉

Děkuji paní Týně, že se podělila o svou zkušenost s bazálním metabolismem. Velmi poučné 😉

Milý čtenáři, nepodceňujte své tělo a už vůbec se nebojte zajít si za výživovým poradcem. Měření trvá jen chvíli a ten čas za to jistě stojí 🙂

12

andy
23.10.2013 13.47

Tiez mam problemy s nadvahou. Chudnem pod dohladom vyzivoveho poradcu ale moc sa mi nedari. Bazal mam vraj 6286, denny prijem nastaveny na 4500 a vydaj 914 kj. Prisne dodrzujem 6 tyzdnov. Schudla som za prve 2 tyzdne 1,5 kg. Za druhe 2 len 1 kg dnes koncim dalsie 2 tyzdne a nemam dolu nic. Poradca ma stale utvrdzuje v rom ze je to v poriadku, ale mne sa to nepozdava 🙁 co si myslite? Cvicim 3x tyzdenne fitcentrum od zaciatku- tepovku si drzim. Minuly tyzden som pridala 2x tyzdenne kalanetiku. Dakujem za radu

13

Pavla
23.10.2013 13.55

Ahoj Lucie,
stejně jako vy, jsem se letos stala maminkou. Je to už pět měsíců a já se rozhodla něco udělat s poporodními kily a 12 kg bych chtěla zhubnout. Začala jsem každý den, pokud to jde, cvičit a hlídat si trošku jídlo. Nevíte o kolik kJ mohu navýšit svůj příjem, když kojím? Jím teď něco kolem 5500 kJ. Před rokem a půl se mi podařilo zhubnout 17 kg, když jsem příjem držela kolem 5000 kJ. Je to jinak taky rada pro Vendulu, která tu psala, jestli může shodit při špatné funkci štítné žláze. Také mám od 12-ti let a momentálně beru Euthyrox 100 a rozhodně doporučuju vše, co tu Lucie psala.

14

Jirka
23.10.2013 15.30

Ahoj, podělím se s vámi o pár zkušeností co jsem nabral za rok, co se zajímám o výživu. Počáteční stav byl 174 cm, 96kg, okolo 30% tuku, kolem 67kilo čistá hmota. prostě tlustej a slabej. po zhruba půl roce jsem byl někde kolem 84kg, 12% tuku a 74 kilo čistá váha.
Cvičím 4x týdně 75 minut s vlastní vahou nebo přidanou hmotností (shyby, kliky, dřepy), moje cardio je 5x 100m sprint na asi 90% maxima, jím 6x denně, ke každému jídlu mám půl litru vody.
můj denní příjem pro „hubnutí“ je 11500 kj, dřív jsem měl 10500 kj, ale to už jsem měl moc přiškrcený metabolizmus. Jsem endomorf s dědičně pomalým metabolizmem.

Když to tu tak pročítám, tak energetický příjem většiny diskutujících je na úorvni hladovění. Podle mých zkušeností je reálné maximum nabrat 1kg svalů za měsíc a shodit kolem 3, maximálně 4 kil tuku za měsíc, jestli vám někdo řekne víc, tak má buď kombinaci špičkové genetiky a špičkového jídelníčku, nebo se mu rozpadají svaly a ztrácí vodu anebo lže.

A jak tu lidi mluví o spalování tuku v kardio zóně, tak taková věc není nutná. Jde to i bez ní, jenom pak musíte mít o to nižší příjem. Cardio je jenom k tomu, aby jste se dostali do kalorického deficitu a tím shodili kila. Otázka je ovšem jaká kila. Spoustu lidí, co dělá kardio trenink nemá ve své stravě dostatek bílkovin, přichází o svaly a tuk se jim drží.

Problém je, že v dnešní době lidi sní moc sacharidů a to je celý problém. Je potřeba si uvědomit, že (když nepočítám jaterní glykogen na provoz mozku) tak člověk spotřebovává sacharidy pouze v případě pohybové aktivity s vyšší intenzitou. Takže pokud jí nemáte, tak dáváte vašemu tělu víc sacharidů, než si zaslouží. 90% vašeho dne, když člověk spí, jí, jde, leží, sedí, mluví, tak si váš organizmus bere energie z tuků. A vy mu dáváte sacharidy, který si pak ukládá na tuk, protože je nespotřebuje. Až když se velmi rychle rozběhne, nebo začne používat velikou sílu přijdou ke slovu sacharidy. Takže otázka zní, proč dávat tělu tolik sacharidů, když vlastně většinu času pálí tuky? Není tu něco divnýho k zamyšlení?

Takže rada je jednoduchá. Pokud chcete jakkoliv změnit to, jak vypadáte, tak si najděte dost času na odpočinek, omezte stres, jezte alespoň 5x denně a nevynechejte snídani, která by měla být největším jídlem dne, ke každému jídlu si dejte sklenici vody, zkuste posílit své tělo a ducha a když zbyde trochu času, tak si dejte i občas nějáké to cardio.

můj jídelníček na „hubnutí“ vypadá zhruba
2750 kcal, 180g bílkovin, 280g sacharidů, 100g tuku, 40g vlákniny

Snad to někomu k něčemu bude, když se budete chtít na něco zeptat, rád odpovím. Jirka

15

Pavlína
23.10.2013 16.15

Dobrý den, ráda bych se zeptala, co zapříčíní, když je můj energetický příjem menší než výdej. Včera jsem si na kalorickýc tabulkách napočítala, že byl můj přijem 4844kJ, ale vzhledem k aktivitám, které jsem za ten den udělala, klesl na 2700kJ. Už asi rok se snažím jíst velmi zdravě, spíš bych řekla, že mám z jídla velký respekt. Skoro každý den cvičím. Střídám to s během většinou 45min. a na druhý den si dám nějak cardio cvičení od Jillian nebo efit na 30min. Nepřipadá mi,že bych jedla málo, ale podle toho, co mi včera vyšlo to tak vypadá. A to jsem si včera dala ještě večeři, což normálně nedělám.
Proto bych Vás ráda poprosila o radu. O kolik menší může být energetický příjem nad výdejem? Někdy mi připadá, že má snaha sportu je zcela zbytečná. Všude se píše, že bychom se měli více hýbat, ale u sebe mám strach, že mám spíše opačný problém.
Děkuji Pavlína

16

Markéta
23.10.2013 17.29

Naprosto ve VŠEM souhlasím s Jirkou!!! Sacharidy jsou metlou lidstva a už vůbec bych se nebála zařadit do našeho jídelníčku tuky (ty zdravé) – arašídové máslo, kokosový tuk, olivový olej, avokádo….atd.

Myslím, že výživového poradce byste potřebovali jen v případě, kdy nemáte čas surfovat po internetu a hledat si informace o stravování nebo pokud tomu nevěříte. Bazální metabolismus si můžete vypočítat i na internetu (i když to určitě nebude tak přesné, ale aspoň pro lepší orientaci). A pokud chcete hubnou, tak nikdy neklesněte pod hodnotu vašeho bazálního metabolismu, jezte v pravidelných intervalech (každé 2-3 hodiny, nejdéle však nejezte 4 hodiny), vyhoďte z jídelníčku bílý cukr (a samozřemě všechno sladké) a zařaďte hodně zeleniny a z vlastní zkušenosti doporuji jíst tvaroh.

Jak už tady někdo psal, že když cvičíte déle jak 30 minut, tak pálíte svaly, tak nevím, co je na tom pravdy, ale celkově je během náročnějšího tréninku dobré zařadit aminokyseliny (BCAA).

Přeji vám pěkný den!!

Markéta

17

Nela
23.10.2013 18.10

opravdu to není fér,já mám sice 58kilo,ale za cenu tvrdého odříkání všeho dobrého a hodiny pohybu,a přítel měří 185 cm a váží 65 kilo,zásadně nesportuje,přes zimu jen spí,nebo sedí u televize,v létě pracuje jako číšník,takže taky žádná dřina,sní co chce,kolik chce a ještě si popíjí u tv vínečko nebo rakii.Ale hodně kouří.Taková nespravedlnost.

18

Jirka
23.10.2013 19.40

Taky už nevím co dělat s váhou. Sice jsem celý den na nohách, ale mám nepravidelný rytmus dne. Takže dnes mám ranní 4-15, zítra noční 16-20, pak celodenní a tak. Co si kde uchmatnu to sním. Chystat si v létě jídlo do krabiček je blbost. Za dvě hodiny smrdí. Nelze jíst, sportovat, spát ani relaxovat ve stejnou denní dobu.

19

Jirka
23.10.2013 23.49

Pavlíno myslím si, že málo jíte, moc sportujete a máte tudíš příliš velký deficit. deficit kolem 250 kcal mezi příjmem a výdejem znamená =ubytek váhy kolem 2 kil za měsíc, 500kcal kolem 4 kil za měsíc, cokoliv víc je nezdravé hladovění.
Jestli chcete, ozvěte se mi na Milles.kruza@gmail.com a mužem spolu spočítat zhruba správná čísla…

Jirko já taky dělám na směny, takže vím, že nelze jíst, spát a sportovat ve stejnou dobu. Není to ideální, ale zas takový problem to taky není. Chce to naučit se vyhýbat stresu pokud to jde, a když už přijde, tak se s ním naučit pracovat. Ale mám v práci alespoň lednici, takže s pár minutama plánování není problém mít jídlo jaké potřebuju.

Markéto je pravda, že se delší aktivitou pálí svaly. Podívejte na atlety. Ti co běhají sprinty do 400m, mají svaly, na středních tratích 800 a 1500 metrů svaly mizí a maratonci jsou šlachovití. Je to daný tréninkem. Sprinter pracuje s maximální intenzitou krátkou dobu(jako když člověk ve fitku cvičí na strojích nebo s činkama), kdežto ostatní s menší intenzitou delší dobu (tak jako lidi v cardio zóně ve fitku), takže ano, cardio přes půl hodiny může vést k úbytku svalů. A používat BCAA nemá cenu, jsou zbytečně drahý. Lepší je dát si pořádný jídlo, chlapy nad 80kg můžou přidat i protejnový koncentrát, aby nemuseli jíst tak velký porce masa, ryb, sýrů atd..
Tvaroh je suprová večeře, střídám to ob den s tuňákem

Jirka

20

vocho67
24.10.2013 7.04

V létě je snaha o snížení hmotnosti zbytečná. Ideální je chladné období roku. Někde jsem četl, že nejvíce energie tělo spotřebuje na vlastní ohřívání. Proto bude procházka v chladném prostředí přínosnější, než sportování v létě. Je zajímavé, že tento faktor se tady nebere v úvahu. Je taky důležité, jakou teplotu má člověk v bytě. Přetopený byt hubnutí taky neprospívá. Letos jsem dal od půlky března do začátku prázdnin minus 35Kg a to jenom díky vhodnému jídelníčku. V létě už to tolik nefungovalo.

21

Jirka
24.10.2013 16.08

Vochot67: největší položka není na vlastní ohřívání ale na fungování mozku, je to kolem 25% BMR, což u mě (BMR 1900) je 475kcal, což je 113g jaterního glykogenu. sportování, konkrétně běh je zhruba 4-5x větší energetický výdej než chůze za stejný čas.
Energie potřebná na termoregulaci je kolem 10% BMR, což je energie, kterou člověk vyběhá za 12 minut při tempu 10 km/h. Takže tento faktor je zcela zanedbatelný, proto se nebere v úvahu.
Co se týče teploty bytu, tak každý by měl mít tolik, kolik je mu příjemý, určitě vám k hubnutí lépe přispěje příjemná teplota bytu, než mít doma vedro/zimu a působit tak svému tělu stres. Ten je poměrně důležitý faktor rekompozice postavy.
A zhubnout v průměru 10kg za měsíc mi přijde dost nevhodný. Dál to nefungovalo asi proto, že ste neudržel stále tak extrémní energetický deficit, ale se snižující hmotností se deficit snižoval na rozumnou mez. Ono kdyby Vám to mělo fungovat celý rok, tak byste zhubnul krásných 120kg, no nebylo by to úžasné? 😀
Přeji hezký den, Jirka

22

janča
25.10.2013 14.30

Mě se v hubnutí podle kalorických tabulek velice daří.Rok jsem hledala až jsem našla.A jde to super.Při onemocnění jsem přibrala 15kg.Více jsem jedla a moc se nehýbala.Teď jsem spokojená a chci za kalorické tabulky moc poděkovat.

23

vocho67
25.10.2013 21.37

Jirka: děkuji za vysvětlení, až tak to studovat asi nebudu.Máte to zmáklý do detailů.
Nedokážu posoudit, jestli jsem to přehnal. Po celou dobu jsem se cítil dobře a moje výkonnost neustále rostla. Počátek byl ten jídelníček, který dělala nějaká odborná firma. Pak díky zdejšímu webu jsem zjistil, co a kolik toho vlastně jím. (denně 900 až 1300 kcal) Počáteční hmotnost 133 kg, výsledek 98. Od začátku července do teď váhu držím mezi 98-100kg. Právě 5 den baštím opět podle jídelníčku a váha velmi ochotně klesá.

24

Iva
26.10.2013 21.38

Je mi necelých 30, mám autoimunitní chorobu, štítná žláza je už zcela nefunkční, proběhlo to moc rychle, tak nemám správně doplňovanou dávku hormonů, teprv se to postupně navyšuje, takže myslíte tím jak jste psala v odpovědi č.2, že nemá cenu cvičit? Vždy jsem byla hubená, možná až moc, ale to mám predispozice od rodičů, ted s tímto onemocněním stále přibírám, mámuž 10 kg navíc, když cvičím kalanetiku 4x týdně 1 hodinu připadá mi, že mi strašně moc rostou svaly, nebo tloustnu, byla jsem u poradkyně a ta mi moc nepomohla, vlatně mi zopaovala už to co vím, je tedy nějaký jiný způsob jak zhubnout? Pomohla by nějaká kůra naa vyčištění střev? Vím co ted napíšu je hodně špatně, k snídani mám ovesnu neochucenou kaši, jím ted asi týden jen cca 1 litr acidofilního mléka, 3 dcl syrovátky a jednu celozrnou housku, někdy si dám ovoce nebo zeleninu, piju každé ráno kombuchu (domácí výroby) a to je vše, piji 3,5 litru čisté odstáté vody z kohoutku, naliji se do 13 h 2,5 litru a odpoledne cca 1 litr do 20 h, když bych víc jedla tak z každého sousta se skoro vše uloží do břicha a stehen, proto jsem začla cvičit, ale připadá mi to ještě horší, připadám si jak koule 🙁

25

Jirka
29.10.2013 13.23

Ivo velice těžko se v tomhle něco radí, ale zkusím to. Jenom bych být vámi s touhle informací nakládal opatrně a podle svého uvažení, nenesu za tohle žádnou zodpovědnost. Kdybych já byl ve vaší situaci, dělal bych asi tohle:

Co se týče cvičení, vynechal bych ho a jediný pohyb by byla procházka 3-5km (kolem hodiny) každý den. K tomu jednoduchý a statický protahování do plnýho rozsahu.

Přestal bych pít mléko a pil jenom vodu.

V jídle bych začal praktikovat něco jako paleo dietu (nerad něco někam škatulkuju, ale takhle se to jednodušeji vysvětlí). Hodně tuků, přiměřeně bílkovin, žádný sacharid kromě kousku ovoce a trochy zeleniny

Co jsem tak pochopil, tak díky špatný funkci štítné žlázy a nedostatku trijodthyroninu se vám jakýkoliv sacharid a tuk uloží a neodbourá. Sacharidy víceméně člověk s minimem pohybu nepotřebuje, takže bych je nejedl, tuky bych jedl, pomáhají s tvorbou hormonů. Nebojte se, že vám narostou svaly, nemáte na to dost testosteronu.

A předevšim bych teď ve vašem případě neřešil nějákou štíhlou postavu. Smiřte se s tím, že je lepší být nějákou dobu tlustší s výhledem k zlepšení zdraví, než řešit postavu a přidělávat si stres. Postavu jakou chcete mít si pak můžete udělat, až budete v pořádku (píšete, že se to pomalu zlepšuje)

Přeju Vám zlepšení zdravotního stavu a snad Vám to trochu pomůže.
Jirka

26

Lucia
30.10.2013 8.36

Zdravim,
Kaloricke tabulky som zacala pouzivat asi pred mesiacom. Snazim sa drzat sa pravidla, ze pri hubnuti by mal byt energeticky vydaj mensi o 475 kcal ako prijem, velakrat je to este menej. Do dennych aktivit si zaznacujem len tie, ktore sa podobaju sportu – ci uz aerobne cviky alebo cvicenie s Jillian.
Kedze mam sedave zamestnanie, pracujem cely den s PC, vcera som si do vydaju zaradila aj pracu s PC za 8 hodin. Vysledok ma ohromil…pri 8 hodinach prace s PC telo spali okolo 500kcal a ked som tento udaj zaznacila do tabulky, zhrozila som sa…moj prijem za cely den bol len nejakych 400 kcal a pritom nemozem povedat, ze hladujem. Stravujem sa delenou stravou a snazim sa jest zdravo…ranajky vacsinou ovsene vlocky, obed nejake tofu s ryzou, olovrant polievka zeleninova a vecera tiez polievka, s celozrnnym pecivom, paradajkova ryza alebo nejake cestoviny…
Pijem denne dost tekutin, kavu si nesladim a celkovo sa bielemu cukru vyhybam…
Cvicim dost nepravidelne, niekedy aj tri tyzdne nic…
Ale jednoducho ma zarazilo, ked moj denny prijem aj s pracou na PC je len nejakych 500 kcal, po mesiaci by som mala vyzerat ako vychrtlina, co nastastie nevyzeram…preto, do akej miery mozem spalovanie pri praci s PC povazovat za aktivitu? Ono je to asi nejaky iny druh spalovania, pri ktorom nedochadza k ubytku ani tukov ani svalov pravdepodobne – z coho potom telo berie energiu pri tomto druhu aktivity.
Dakujem za ozrejmenie.
Prajem vsetkym vela sil pri dosahovani svojich cielov.

27

Be Fit With Lucie
30.10.2013 9.06

Viz příspěvěk číslo 13.

Milá Andy,

Vy nehubnete, ale uškrcujete se si Bazální metabolismus a tím si zakládáte na zdravotní problémy. Pokud je Váš BM 6286 kJ a k tomu cvičíte, tak můžete přijímat až 6500 kJ/den. Určitě né méně!!!!

28

Be Fit With Lucie
30.10.2013 9.32

Viz příspěvek číslo 16.

Milá Pavlíno,
u Vás je jasné že tělo hladoví, začnite jíst.
Vaše otázka: O kolik menší může být energetický příjem nad výdejem?
není dané o kolik, jde tu hlanvě o to aby tělo dostalo to co vydá, takže příjem zvaný Bazální metabolismus (nebo i víc) a to co člověk vydá na víc pohybem a cvičením je energie braná z tuků – pokud jste v aerobním pásmu.

Dám příklad: BM=minimální kalorická spotřeba je 1516 kcal (nynější příjem) ale má být v rozmezí 1669-1958 kcal. Tohle znamená že BM je uškrcený a špatně se hubne. Zdravě hubnout (bez JO JO efektu) začnu až budu mít BM v normě. Takže musím začít jíst nejméně 1700kcal denně aby tělo přestalo dělat zásoby a začít redukovat tuk. No a pak přichází pohyb v aerobním pásmu kde pálíte tuky a tím větší výdej 😉

Pokud budete mít ještě nejasnosti, prosím kontaktujte mě telefonicky, nebo pište na be.fit.with.lucie@seznam.cz

S pozdravem, Lucka

29

Be Fit With Lucie
30.10.2013 9.43

viz příspěvek číslo 25.

dobrý den Ivo,

prosím když někomu odpovídám na dotaz tak to neznamená že to tak je u všech. Vy sice cvičíte ale né na redukci. Kalanetikou se nabírá svalovina a formuje tělo. Pokud chcete redukovat tak se zaměřte na cvičení kde budete nejméně 40 minut v aerobním pásmu.
Pokud berete tablety na štítnou žlázu, dávejte si pozor na příjem tuků 😉
Snídaně jak píšete jsou báječné, vločky, acidofilní mléko.. to vše by vám mělo časem upravit střevní miklofloru samo 🙂
A hlavně nezapomínat na dostačující kalorický příjem za den.

S pozdravem, Lucie

30

Be Fit With Lucie
30.10.2013 9.52

Ještě jednou k paní Ivě a panu Jirkovi,

Jirka má na jednu stranu pravdu ale k přihlédnutím k té štítné žláze bych byla určitě opatrnější s těma tukama. To už jsem vám psala o komentář víš.
Pokud berete prášky, dostáváte do těla hormony – takže tuky no a pokud během dne sníte více tuků, tak se zaručeně budou ukládat. Paní Iva pohyb má, tak není důvod snížit příjem sacharidů. Při zachování pohybu 3-4/týndně v aerobiním pásmu (to mohou být i procházky) tak bych trojpoměr živin nechala na 40-35-25 nebo 45-30-25 = jsou to sacharidy, bílkoviny, tuky v % rozdělení denní příjem, BM.

S pozdravem, Lucka

31

Ida
5.11.2013 17.47

Dobrý den,
používám kalorické tabulky a hlídám si příjem. Chodím běhat téměř každý den, cca 40min a ne a ne zhubnout. Celkově jsem aktivní člověk. Ráda bych zhubla tak 4kg (vážím teď 61 a měřím 165cm). Běhání si hlídám, běhám pomalu kvůli tomu spalování.
Můžete mi ještě nějak poradit?
Děkuji
S pozdravem
Ida

32

Jirka
5.11.2013 21.34

Ido nevím kolik vám je let, ale když odhadnu 30 (ono se ty počty moc nezmění) tak máte mít příjem energie kolem 1650 kcal, 125g bílkovin, 185g sacharidů a 45g tuku. Jste celkově středně aktivní člověk, protože témeř každý den znamená 6×40 minut, to je 4 hodiny tréninku týdně se střední až nižší intenzitou.
K běhání pomalu už sem se tu vyjadřoval a nepotřebuju se opakovat. Je to jako jet autem pomalu a ekonomicky a přitom se snažit projet co nejvíc benzínu. Nejde to moc dohromady….

Jestli chcete dobrou radu, tak zní: Přemýšlejte víc nad kvalitou potraviny. Čím víc složek ve složení tam je napsaných, čím víc vám připadá, co tam ta složka vůbec dělá a z jejho názvu netušíte, co by to tak mohlo být, tak to nejezte. Stačí používat rozum a jíst člověkem minimálně upravované věci (i kdyždneska jsou upravený všechny, tak některé méně).
Takže maso, vejce, ryby, raw nebo tučné mléčné výrobky, sádlo, obyčejný ovesný vločky, rýži nejlépe natural, brambory, ovoce, zelenina, bobule, luštěniny, ořechy.
A doporučuju se vyhnout všemu kde je mouka, od pečiva, po sušenky, omáčky a já nevím co ještě 😀
Polévky bych omezil na vývar (z masa a kostí né tý kostky masoxu nebo co to je co jsou narvaný solí)
A z rostliných tuků vynechat margaríny, skoromásla a všechnx ostatní rádoby zdravý věci kromě ořechů, virgin olive oil, máku, kokosu.

Ono jedna strana mince jsou makronutrienty (bílkoviny, sacharidy a tuky) a druhá neméně důležitá jsou mikronutrienty (vitamíny a minerály) a s tím vám kalorické tabulky nepomohou. A mikronutrientů má dneska deficit téměř celá populace.

Snad vám to trochu pomůže dosáhnout vašeho cíle
Jirka

33

mojmira
7.11.2013 9.19

Dobrý den.Kalorické tabulky se mi velice zamlouvají.Ale má takový problém.Hubnu zatím pouze v centimetrech.Váha zůstává téměř stejná.V pase mám o 13cm méně.Problém s váhou jsem nikdy neměla.Přesto že beru léky na š.žlázu,stále jsem do svých 54let vážila 55kg.Jen za poslední 2 roky jsem přibrala asi 16kg a potřebuji to sundat,neboť si na takovou váhu nemůžu zvyknout.Možná si kalorie počítám nesprávně-nevím.A proto žádám o radu.Děkuji

34

Jirka
7.11.2013 15.55

zajímavý „problém“ 😀
pro jistotu si změřte více partijí jako jsou paže, boky, stehna, břicho.
To že jsou dolů centimetry je pozitivní z jednoduchého důvodu. Ubyvá vám tělesný tuk a zpevňují se svaly. Svaly o stejné hmotnosti zaberou menší prostor než tuk a postava je pak štíhlejší. Což je na hubnutí správně.
Podle mě je váha špatný pomocník na hubnutí. Lepší je koukat do zrcadla, měřít metrem a sledovat, jestli jsou kalhoty a tričko těsnější nebo volnější. Váha je poměrně neobjektivní.
Otevřete si google a vyhledejte obrázky na dotaz „5 pounds of muscle vs fat“ a pochopíte, co tím myslím.
Buď je postava štíhlá a svalnatější nebo objemnější a tučnější. A ta první kombinace vypadá určitě lépe na komkoliv v každém věku. A je zdravější.
Snad Vám moje rada pomůže.
Jirka

35

Lenka
15.2.2014 10.23

Ja cca pred pul rokem mela jeste 54kg pri vysce 170cm. Pak sem zacla behat pomalu kazdy den ze zacatku na pul hodiny a pote to zvysila na hodinu vytrvalostniho behu, zacla chodit obcas do fitka a mam o asi 5kg vice. Kazdy mi rika ze to jsou svaly ale kalhoty jsou mi mensi a udelaly se mi tukove polstare na zadech a ty jsem tam v zivote predtim nemela :(. Pritom sem se nijak v jidle neomezovala. Ve fitcentru na inbody sem se nechala zmerit a muj bazalni metabolismus je 1800. Musim podotknout ze pred behanim kdy sem jeste mela nizsi vahu sem chodila vencit nasi fenku sviznou hodinovou chuzi, nic jinyho nedelala ani necvicila nic.Proc to pisu je, ze sice na behu sem si vytvorila zavislost ale kvuli zdravotnim problemum (ne kvuli narustu vahy) sem s nim musela skoncit a zacla opet denne chodit a to skoro 2hodiny vencit nasi fenku sviznou chuzi a opet mi zacinaj bejt volny kalhoty. Jinak koupila sem si hodinky s tim pasem kolem hrudniku na pocitani tepovky ale pri chuzi se horkotezko dostanu nad 90tepu, a to mam mit 108 – 128 tepu, abych spalovala. Jinak klidovku mam 48-50 tepu, coz je dost nizke. Jinak abych to ukoncila dle myho nazoru muceni se v posilovne, nebo sebevetsi dreni cvicenim nepomaha tak jako denni svizna chuze, muzu doporucit vsem a uvidite jak kila pujdou samy dolu ;). Jen bxch se chtela zbavit jedne neresti a to je nesmirna chut na sladky.uz sem zkousela vsechnomozny ale nic nezabira :(. Poradite neco co na to?

36

Be Fit With Lucie
16.2.2014 11.23

dobrý den Lenko, předem děkujeme za vaši zkušenost s kily 🙂 Pokud Vás honí mlsná – chuť na sladké – bude to nejspíš tím, že nemáte sacharidy správně rozloženy do celého dne. Největší část sacharidů by měla obsahovat snídaně a pak oběd (komplexních) 😉

37

Hanka
17.2.2014 22.11

Dobrý den, potřebovala bych poradit. Je mě 32 let a má váha je 102 kg – nevypadám na to :). Snažím se jíst a žít zdravě. Jím hodně zeleniny, luštěnin, masa, přiměřeně ovoce, přílohy si odvažuji, jím po 2 – 3 hod, dodržuji absenci jídla 3 – 4 hod před spaním a chodím cvičit. Jednou týdně 2 h ve fitku, kdy střídám kardio s posilováním a jednou týdně power plate + kardio. Mám 3 děti, z toho nejmladšímu 15 měsiců. Chodí s kočárkem svižnou chůzí a posiluji při jeho zvedání 🙂 A stále váha nejde dolů. Můj BM dle tabulek je 6100 KJ a já se snažím dodržovat příjem kolem 6500. A stále nehubnu!! Ani na cm. Kde dělám chybu? mám jíst ještě míň? Snažím se i dodržovat, že sacharidy v dopo a poledních hodinách a pak spíše bílkoviny. A pořád bez úspěchu. Jsem z toho už nešťastná. Jinak každý den se vážím – vím, že se to nemá a hrozně mě kolísá váha, až 1,5 nahoru za den?! Děkuji za odpověď

    37.1

    Marcela Macáková
    18.2.2014 16.46

    Hanko, určitě bych vám doporučila konzultaci s nějakým výživovým poradcem, který vaše aktivity vyhodnotí odborným okem a jistě navrhne optimální řešení. Obdivuji vás, že se třemi dětmi zvládnete i cvičit, takže jistě na sebe nenechá úspěch dlouho čekat. Každý jsme zkrátka jiný a někdy obecné rady nestačí… Obrátit se můžete buď na některého z našich hostů (kontakt je vždy uveden na konci článku), nebo zapátrat na internetu. Držím palce a dejte vědět.

38

Libka
18.3.2014 19.33

Dobry den,
nejak se nemohu dopocitat, ci nekde naleznout prijem kalorii, kdyz chci zhubnout. Je mi 33 let, 113 kg a 171 cm.Kazdy den chodim na pulhodinove prochazky.Pripadne mi prosim poradte, jaky pohyb je pro me jeste vhodny(plavat nemohu ze zdr,duvodu)

39

petra
29.3.2014 20.06

Tabulky jsou skvělá věc. Spolu s pohybem 3 krát až 4 krát týdně jsem od ledna zhubla 6 kg, což byl můj cíl 71 kg, 173 cm, 49 let a cítím se fajn.

40

Monika
18.5.2014 10.39

Libka:
zrovna kalorické tabulky to vše vypočítají za vás =o) nicméně obecné doporučení:
BM( v kcal, pro ženy) = 655 + (9,6 * hmotnost) + (1,8 * výška v cm) – (4,7 * věk), což ve vašem případě je nějakých 1892,5kcal. Pokud vezmeme v úvahu denní spotřebu kalorií podle této tabulky:

Kategorie pro volbu pravidelného denního výdeje:
Kategorie Popis Index
Sedavý Málo pohybu nebo žádný. Sedavé zaměstnání. 1.2
Lehce aktivní Cvičení nebo sport 1-2 dny v týdnu. Práce s pohybem. 1.375
Středně aktivní Cvičení nebo sport 3-5 dní v týdnu a práce s pohybem. 1.55
Velmi aktivní Cvičení nebo sport 6-7 dní v týdnu nebo velmi náročné zaměstnání. 1.725
Extrémně aktivní Velice náročné aktivity nebo sporty a velmi náročné zaměstnání. 1.9

Znásobíme tedy BM indexem 1,2, což se rovná 2271kcal – to je denní spotřeba při velmi nízké nebo nulové aktivitě. Pokud dejme tomu máte každý den procházku 30 minut rychlostí 4km/h, máte denně navíc spotřebu cca 169,5 kcal (http://www.kaloricketabulky.cz/aktivita/chuze—4-0-km-h-po-rovine/ – 0,05kcal/kg/min, takže 0,05*113kg*30minut je 169,5). Denní přibližná denní spotřeba by tedy mohla být okolo 2440kcal.

Pro hubnutí 0,5kg týdně, čili doporučené hubnutí, se doporučuje rozdíl mezi příjmem a výdejem 478kcal, tj. váš denní příjem by měl být cca 1962kcal.
Váš bazální metabolismus jsme spočítali jako 1892,5kcal, pod ten nechoďte.

Podle stránky veganza.cz je jednoduchá rada taková, že při aerobním pohybu 3-5x týdně 40-60minut by se dalo řídit tím, že BM zaokrouhlíme nahoru na stovky – to by znamenalo 1892,5 zaokrouhlit na 1900kcal. To se docela podobá předchozímu výpočtu.

Jsou to hrubé výpočty, ale podle těchto obecných doporučení byste se měla držet pro optimální hubnutí denního příjmu 1900-1962kcal 🙂 Pokud byste měla nějakou další aktivitu ten den, např. dalších 30min chůze (170kcal), o toto množství kalorií byste měla svůj příjem navýšit. S tím vším kalorické tabulky počítají a graficky to znázorňují =o)

Všechno toto kalorické tabulky spočítají samy, pokud se zaregistrujete, zadáte vstupní hodnoty a buď lehkou aktivitu, nebo aktivitu sedavou a každý pohyb navíc zaznamenat (případně nastavit pravidelnou aktivitu, v případě chůze 30min každý den).

Snad tento postup někomu zde pomůže, já se podle něj řídím… ale kdybych v něčem neměla pravdu, tak mě opravte =o))

41

Bob
11.6.2014 0.39

PROSÍM POMOC!!
Teoretická modelová situace, zaokrouhluji aby se lépe počítalo…
BMI 2200 kcal
+ nějaký ten pohyb 1000 kcal (podle tabulek mám počítat i to, že třeba 8 hodin denně v práci sedím na zadku)
– přijato ve stravě 2000 kcal
= deficit 1200 kalorií !!!

mám 107 kg, 23 let, 178 cm, muž…jak velký deficit je už moc velký?? těch cca 500 kcal denně deficit je cca půl kila týdně dolu, takhle by to bylo cca kilo a něco, ale jak je na tom tělo?? už cca 3 měsíce to takto mám, až teď jsem nad tím začal uvažovat…za ty 3 měsíce mám dole 20 kg, cítím se OK, nejsem unavený, podle měření mi ani nejdou dolu svaly ale jen tuk… tak co s tím? je to OK??

42

Petr
11.6.2014 10.08

Obecne se da rici, ze cim vice je tukove hmoty, tim vyssi muze byt kaloricky deficit, protoze telo dokaze brat potrebnou energii z tuku. Jak se bude procento telesneho tuku snizovat, je rozumnejsi nedrzet kaloricky deficit moc extremni. Pokud mas merenim potvrzeno, ze ti jde dolu jen tuk a k tomu se citis dobre, tak super.
V kazdem pripade bych pro podporu hubnuti a zaroven pro udrzeni svalove hmoty doporucil 2-3x tydne nejake posilovani.

43

Eva
18.6.2014 20.01

Také jsem zaregistrovaná na kalorických tabulkách. Díky nim se mi daří nějak hubnout. Zatím jsem zhubla za 4 měsíce 17 kg. Nyní děkuji moc Lucce, která mi vše vysvětlila a dost věcí doporučila. Věřím, že díky jejím radám se mi bude nadále dařit hubnout zdravě. Byla moc ochotná a milá.

44

Maja
19.6.2014 8.20

Dobrý den, zaregistrovala jsem se na kalorických tabulkách, ale nějak v tom plavu. Je mi 38 let, výška 168 cm, váha 65 kg, sedavé zaměstnání = BMR 5907 kJ, nastavené hubnutí = 5000 kJ. Začala jsem každý den cvičit s Jillian 30 min. Při sestavení jídelníčku si sleduji kolik ještě musím sníst. Tohoto se mám držet? Tedy dostat se k těm 5000 kJ?Protože když sestavím jídelníček a pak to doplním cvičením, tak mi to opět klesne a hlásí, že musím sníst …

45

Mia
2.8.2014 21.19

Dobrý den, už dva dny jsem zaregistrovaná zde na KT. Po zadání váhy 68kg výška 174cm, věk 22, cíl zhubnout na 62 kg. Cvičím 4-5 týdně.
Bazální metabolismus je 6 389 kj – to je tedy ten základ, který musím sníst?

Při zadávání jídelníčku po pravé straně, kde je ukazatelem „červený obdelníček“ mi ukazuje do 5000 kj, tak ten tedy musím překročit?

Jsem z toho zmatená, nevím jestli jsem to dobře pochopila 🙁

Moc prosím o upřesnění. Děkuji

46

Lucie Hantáková
2.8.2014 22.02

EVA – jsem velice ráda, že jsem Vám mohla pomoci a hlavně že to jde 😉 Držím palce aby jste to dotáhla do vysněného cíle a děkuji za uznání. 🙂

47

Lucie Hantáková
2.8.2014 22.11

MAJA – dle vzorce BMR máte mít příjem 5900kJ za den, ale vzorec nepřihlíží na další faktory jakou je trávení a sport. To je také důvod, proč Vám to hlásí papat papat a papat. Takže vzhledem k Vaší aktivitě co píšete, bych navýšila příjem o 20% = 7100kJ + dodržovat trojpoměr nutrientů, pitný režim a vlákninu 25-35g/den 🙂

MIA – to platí i pro Vás.. k BMR je třeba připočítat energii na trávení a aktivitu. Doporučuji příjem 7300kJ.

Hezký den. Lucka

48

marcel
14.9.2014 15.59

Nečetl jsem všechny příspěvky ,ale jsou většinou usměvné 🙂 jak každý chce zhubnout s co nejmenším usilim:-) . Přitom stačí staré pravidlo jíst do polosyta pit do polopita atd.. + nějaka aktivita sport nebo misto 10min. jízdy autem chuze ,ale na to všechno jsou někteří zhnilí!! A myslí si ,že „zežerou“ o rohlik méně u televize a budou štíhlí 🙂 hehe

49

Lin
16.9.2014 1.59

Minuly rok jsem prodelala trochu vetsi nervovy otres a zacala pribirat aniz bych vic jedla. Behem 3mes jsem pribrala 10kg. Koncem roku jsem najela na pravidelnou stravu podle kalorickych tabulek…do brezna jsem pribrala dalsich 5kg. Najala jsem si osobniho trenera a nechala sestavit jidelnicek na miru. Za 2mesice jsem pribrala dalsi 2kg v tucich. Stitna zlaza jednou vysla zvysene a za 3mesice normalni hodnoty. Moje prace je docela fyzicky narocna, a to hlavne pres zimu. Cvicila jsem k ni pravidelne 3-4x tydne, jedla zdrave a dostatecne pod dohledem…ted babo rad :-D. Doktori na zadnou vadu neprisli, trener byl sam udiveny, ze nejde nic dolu. Ted po roce jsem najela na muj normalni rezim, a to je, ze jim obcas neco malo a aspon nepribiram. Jakou byste meli radu vy? Zhruba pul roku jsem se snazila sama a pul roku jsem se snazila pod dohledem vsech moznych poradcu a doktoru, presto jsem behem roku pribrala skoro 20kg. A Marceli, mozna, ze kdyby sis precetl aspon nektere komentare, tak bys vedel, ze tady rozhodne nejde o lenost a shnilost 😉

50

Lucie Hantáková
22.9.2014 9.44

dobrý den LIN,
prosím napiště mi email s vašimi údaji (věk, výška, váha) a jaký byl doporučený denní příjem a nastavený trojpoměr živin v jídelníčku, co jste si nechala dělat. Dále pak jakou máte práci a jaký výdej (sport), popřípadě jaké jíte prášky nebo omezení. Jak budu mít chvilku, mrkla bych se Vám na to a třeba najdeme nějaké řešení 😉
Pěkný den, Lucka (be.fit.with.lucie@seznam.cz)

51

Petra
19.10.2014 11.29

Zdravím.
Pěkné stránky se spoustou informací 😉
Chtěla bych se jen zeptat, můj cíl je zhubnout a přitom neztratit svalovou hmotu, co už mám, nejspíše budu mít zpomalený metabolismus, moc se mi nedaří hubnout, proto bych se chtěla zeptat, co by bylo lepší, zda nasadit sacharidový vlny, s nejmenším příjmem sacharidů 30 – 50g nebo, zda se pravidelně zdravě stravovat a přijímat stejný počet sacharidů, tuků i bílkovin během dne. Je mi 19 let, vážím 60 kg a měřím cca 165 cm. Cvičím 5x týdně. Vím, že u každého člověka je to jiné, ale třeba mi poradíte 🙂 Děkuji.
Přeji pěkný den, Petra

52

Lucie Hantáková
19.10.2014 22.02

Milá petro,
dle toho co mi píšete, máte optimální váhu. Jestli cvičíte 5* týdně, tak bych to na nízkou svalovou hmotu určitě netipovala. Ani bych netvrdila, že máte zpomalený metabolismus. Držte se správného denního příjmu (nezapomínejte na vyšší příjem když cvičíte), správného nastavení trojpoměru živin a uvidíte. Nebo ještě lépe, zajdite si udělat tělesnou analýzu přístrojem InBody. Ten Vám řekne poměr tuků, svalů,… a BMR a budete mít 100% jasno 😉 Pokud si budete jistá tím, že je třeba jen rýsovat a zbavit se podkožního tuku, tak zkuste vlnění, ale určitě opatrně a poraďte se s odborníkem 😉 Špatné vlnění nadělá spíše paseku….

53

Ivo
1.11.2014 16.39

Dobrý den,
vše to tu pročítám a hltám zkušenosti a rady, ale pojem: „dobrý výživový poradce“ je tak obecný a zavádějící, že nejde s kupou štěstí splnit. Prosím o doporučení DOBRÉHO výživáře, nikoli šarlatána, který nabízí tyčinky, koktejly a další hnusy za těžké peníze. Prostě analýza, doporučení a kontrola průběhu s odbornými korekcemi. Jsem z Ostravy.

54

MUDr. Jiří Hrabák
7.11.2014 9.43

Bazální metebolismus je energetikcá potřeba na udržení životních funkcí. Jako takový je definovaný především složením těla a jeho hmotností. Dle různých odhadních vzorců lze dojít k různým hodnotám. Genetická variablita je +-15% od průměrných hodnot (což výpočet ze vzorce je!).

Příkladem… někdo při stejném věku, složení těla a váze může mít tabulkově 2000Kcal BMR. Ale „štastlivci“ mají skutečnou potřebu 2300kcal a „nešťastníci“ 1700kcal. V realitě to vypadá tak že náš „nešťastník“ musí ráno vstát a uběhnout cca 7km než dožene „šťastlivce“ a to den za dnem do konce života, aby mohl jíst stejně. Ale kalorie dovniř a kalorie ven je jen matematický konstrukt. Naše těla jsou otevřené termodynamické systémy a naše tělo není fyzika, ale biologie. Nejdůležitější je co jíme a pak druhotně přistupuje kolik a jak energeticky vydatně. Zdravé tělo reguluje hmotnost, tedy příjem a výdej.. bez počítání. Když regulace selže musíte počítat… jako diabetik kontrolovat glykémii a dávkovat inzulín. Zdravé tělo to dělá samo. Proč je nemocné? Asi nebudete spekulovat proč máte zničený motor, když do něj dáváte nekvalitní palivo… u našich těl, což je jediná věc co nám musí vydržet celý náš život, to bohužel většina nevnímá.

55

človíček
27.12.2014 14.40

chci se zeptat,už nevím, jak na to. jezdím na invalidním vozíku a tudíž nemohu ani cvičit. kilaa jdou nahoru. nevím,co s nima

56

Dadinka
29.12.2014 21.36

Ahojky všem:) před 4dny jsem se zaregistrovala tady na stránky…váha ukazuje o kilo a půl mín,což mi přijde nemožné.Snažím se dodržovat přijem kolem doporučovaných 5000kj,ale můj bazální metabolismus je 7300+- znamena to tedy,že budu hubnout nezdravě?pohyb mám kolem 3000kj denně,podle tabulek,takže ve skutečnosti přijímám jen +-2000kj je to málo???? nepřipadá mi že jím málo,snažím se jíst zeleninu ovoce jím pravidelně po menších dávkáchm arozhodně víc piju než před dietou…budu moc ráda za jakékoliv ohlasy a připomínky,děkuju

57

Petr
2.1.2015 22.35

Zeptám se:
Těch 5000 kJ je doporučovaných pro koho? Nemá smysl se řídit nějakým obecným doporučením.
Pokud se hýbeš, tak rozhodně nemá moc smysl chodit pod těch tvých 7300.
Hlavní je dostat se do energetického deficitu, ale ten nemusí být nijak drastický.

58

Petr
2.1.2015 22.39

Ad človíček:
Nevím, kvůli jaké nemoci jsi upoután na vozík, ale za určitých situací se dá cvičit i na vozíku. Ale i tak, ať už cvičit můžeš, nebo nemůžeš, je třeba si hlídat množství jídla, které do sebe dostaneš – nic jiného. Pokud přibíráš, jíš moc.

59

Olga
8.1.2015 22.02

Jane,doporucuji si precist knihu „Zivot bez psenice“

60

GABI
21.1.2015 14.00

Dobrý den,Váš program jsem objevila před 14 dny a jsem s ním nad míru spokojená.. Jedna paní mě ale řekla,že dle jejího osobního trenéra tam máte jednu zásadní chybu.. Že Váš údaj KJ ,které člověk potřebuje k hubnutí je o tech 2000 KJ nižší než bazál a prý to tak nemá být.. Prý se má člověk stravovat dle bazálu .. Tak jsem trošku zmatená.. Vim,ze nemůžu vše v tabulkách brát na 100%,že je to taková super pomoc do začátku, pro představu apod.,ale o 2000KJ rozdíl, to je dost..

61

Renata
4.3.2015 8.45

Můj problém je, že mnohdy nedosáhnu hodnot bazálního metabolismu. Nastavila jsem si v kalorických tabulkách práci jako středně aktivní – zdravotní sestra.. Jím 5x denně, zmizely mi chutě na sladké (dřív jsem si nedovedla představit den bez čokoládky), rozhodně nehladovím. Hubnu pomaličku 1/2 kg za týden, Je to špatně, když jsem pod hladinou bazálního metabolismu?

62

Naďa
6.3.2015 15.32

Prosím o radu se zapsáním aktivit. Je třeba denně dopsat práci – zaměstníní, práci v domácnosti i pohyb. Je to tak?

Orientovat se pak mám podle progress bar? Proč jsou odlišné údaje v progress bar a v grafu splnění a v grafu přijmu a výdeje?

Mám 78kg, cíl 70kg, 175 cm.

63

Špániková Vladimira
9.3.2015 21.26

múj bazální metabolismus je 6805 kj a nastaveny cil mam 5000 nesportuju,ale pracuji jako kucharka a jsem po operaci bederni patere snazim se dodrzovaz denni prijem,ale mam problem dopoledne to dodrzet muzete mi poradit jestli to delam dobre

64

Šárka
10.3.2015 17.42

Potřebovala bych radu,můj bazál.metabolismus je 5867 kj ,je mě 47 let měřím 163 cm a vážím 72 kg..3x týdně chodím běhat 5-10km jak kdy ,běhám pomalu vždy to je tak na tu hodinku běhu…hlídám si tepovku mezi 130-150,klidovou tepovku mám 45…jak si správně nastavit tabulky ..myslím pro hubnutí B,S,T a mám zapisovat i vydej ?Děkuji Šárka

65

P
2.4.2015 8.09

Měla bych dotaz ohledně denního příjmu. Je mi 25 let, měřím 175 cm a vážím 67 kg. Mám sedavé zaměstnání, ale jsem velice aktivní co se sportu týče. 18 let hraji volejbal, jezdím na kole, snowboardu i na koni.
Za poslední rok chodím pravidelně 2x týdně do posilovny, kde cvičím hlavně se svojí váhou (nezaměřuji se pouze na určitou partii, střídat vše) a spojuji to s kardiem (15min zahřátí, 45min posilovani a kolem 30min běh či stepper).
Jen co to počasí dovolí, běhám venku, za březen 2x týdně 10km a o víkendu mám zápas ve volejbale, takže myslím, že aktivní jsem až až. Takže když to shrnu, tak průměrně sportuji 3x – 4x týdně.

Svalstvo mám, ale můj největší problém je tzv. faldík na břiše, ten mám už několik let a asi se mu u mě líbí, protože se ho nemůžu zbavit 😉

Za poslední rok jsem hodně změnila stravovací návyky, tolik zeleniny jsem nesnědla za celý život dohromady. Sladké jsem vynechala, maso jím hlavně kuřecím, knedlíky a omáčky také jím minimálně, mléčné výrobky nejsou problém, jen ryby nevyhledávám.
Poslední 2 týdny využívám aplikaci Kalorické tabulky a píši si vše, co sním a vypiji. Denní příjem se pohybuje kolem 6000 kj, dle informací na internetu je to akorát, ale dnes mi výživová poradkyně (začátečnice) řekla, že to je málo, ale mně se to nějak nezdá.

Dle Vašich stránek mám bazální metabolismus 6200Kj. Dnešní cíl pro hubnutí mám dle stránek 7 743 Kj, to znamená, že to musím splnit, i když nemám šanci to do sebe nacpat? když to nesplním, tak tělo začne ukládat?

Myslíte, že byste mi mohli nějak poradit? Začínám být pomalu zoufalá 🙂

Omlouvám se za rozsáhlý mail, ale nevím, jak jinak nejlépe popsat svou situaci.

Předem děkuji za odpověď.

66

andert
24.7.2015 21.55

Mam diabetas 7,4 zd.sestra mi předepsala:75bilkovin,175 sacharidů,50 tuku,40 vlákniny =1500kc na den,za 21 dní jsem zhubnul o 10 kg ale tabulky mě napsali bazální metabolismus – 2279 kc můj cíl 825 kc nevím co to je

67

Lucie
5.9.2015 18.42

Přesně tyto instrukce jsem dostala taky. Evidentně to rozdávají všem bez ohledu na to jaký bazální metabolismus ten který jedinec má. Navíc podle doporučení české diabetologické společnosti by měl při hubnutí být příjem max 1000-1200 kcal za den. Což je ještě o dost méně. Takže je otázka, podle čeho se vlastně řídit?

68

Petra
29.11.2015 4.10

Dobrý den,

žiji teď pár měsíců v USA a mám hrozných strach, abych tu nepřibrala tak se snažím hlídat. V Česku jsem nikdy neřešila co jak jíst, jedla jsem všechno a cítila jak mi strava v žaludku rychle ustupuje a chce další stravu. Mám 169 cm a vážím 56 kg.
Tady jsem začala sportovat, ráno si dám na snídani ovesnou kaši + chia semínka, pak jdu cvičit hodina kardio a hodina posilování. Po cvičení si dám proteinový nápoj (mléko+ovoce+granko – výborný koktejl) cca za hodinu a půl si dám oběd. Kuřecí maso s rýží nebo rybu + zelenina. Za další 2 hodiny malá svačinka ovoce, jogurt nebo chleba s tuňákem (co mě zrovna napadne), další svačinka za další 2 hodiny. A potom večeře. (kuřecí maso s rýží a zeleninou, někdy jenom chleba s mozzarelou avokádem a zeleninou. )
Byla jsem na měření a vyšlo mi že má denní dávka by měla být 1800kcal.
Nejsem si vůbec jistá jak to mám měřit když ještě sportuji a jestli nejím málo nebo zase naopak moc. Nerada bych své tělo naučila na samovolné ukládaní.
Předem děkuji za radu.

69

Heli
13.12.2015 9.38

Ahojte, problémom ani nie je tak koľko jedla zjete. Samozrejme, že príjem a výdaj by mal byť vyvážený vzhľadom na to, či chcete priberať, chudnúť alebo si váhu udržiavať.
Zásadným prvkom pri chudnutí je kvalita potravín, ktoré konzumujete.
Obezita sa dostáva aj ku ľuďom športovo aktívnym, dokonca aj ku tým, ktorí jedia rozumné množstvá „zdravších“ potravín.
Môžete jesť aj celý deň len ryžu.. a nepodarí sa Vám to.

Veľa zdravia a úspechu
Hela F.

70

Petr
16.12.2015 22.35

To, že „základním prvkem při hubnutí je kvalita potravin“ je omyl. Pravda je v oné rovnováze příjmu a výdeje. Pro potvrzení si vyhledejte pomocí Google „Mark Taub“ a „twinkie diet“. Možná budete překvapená.

71

Dasa
24.3.2016 15.39

Dobrý den,
Petře,to,že základním prvkem při hubnutí je kvalita potravin,má něco do sebe.Kvalitní šunka,má více masa a méně kalorií..než ta „levná“..celozrný chléb je kvalitnější,než tukový rohlík,zelenina a ryby jsou pro tělo „kvalitnější“,než bůček..atd.
Je mi 33,žena,168 cm..vážila jsem 50 kg..pak jsem onemocněla..deprese,panický strach vyjít z domu,apod.Během roku jsem díky antidepresivům a špatnému jídlu nabrala 13 kg.
Od ledna používám kalorické tabulky.Pohyb nemám absolutně žádný,podle tabulek mám jíst 1195 kcal.Jím více,než předtím,ale místo burgerů a pizzi jím zeleninu,ryby,vejce,kvalitní šunky,sýry,maso restuji,nesmažím..atd..
Za dva a půl měsíce mám dole 5 kg.Bez pohybu.Jen díky tomu,že si hlídám,co jím..jím zdravě.
Tím neříkám,že bych se hýbat nechtěla,ráda bych začala cvičit a chodit ven,bohužel zatím to nejde..

72

Hattori Hanzo
3.4.2016 16.12

Dasa:
Petr má pravdu. Kvalita stravy je o zdraví, no schudnúť sa dá aj nezdravo (to samozrejme nechceme). Chudnutie alebo priberanie je u zdravého jedinca dané jedine kalorickým deficitom alebo nadbytkom – teda zjednodušene povedané tým koľko jeme. Samozrejme má na to vplyv spomaľovanie metabolizmu a podobne, no toto všetko je len a len o kalóriách. Kvalita stravy s tým nesúvisí, aj keď je extrémne dôležitá.

73

Dasa
18.4.2016 3.28

Ano,máte pravdu.Na zhubnutí se dá jíst i nezdravě..můžu si dát svíčkovou s knedlíky,nebo burger,ale když k tom připočítám snídani,dejme tomu..chléb a vejce na tvrdo plus svačiny a večeře,tak …jen tak tak splním příjem tuku..
Nezdravé jídlo je velmi tučné…tím pádem sice nepřeženu denní počet kalorií(pokud si dám jen jeden knedlík a porci omáčky a to sotva oblíznu talíř),ale přeženu denní dávku tuku..soli…cukru..atd
Já beru kvalitu tím,že třeba kvalitní šunka má 95 procent masa..víc bílkovin,méně tuku…kdežto levná má méně procent masa..více tuku.A o to jde.
Po obyčejném chlebu máte dříve hlad..po celozrném,nebo žitném(kvalitnějším) hlad později,páč má méně cukru a více vlákniny…
Rovná se..kvalita potravin je důležitá a měli by jste jí věnovat pozornost.
šunka kuřecí..89 procent masa…69 kalorií
šunka kuřecí..obyč. 167kalorií
vše dle tabulek na 100g…

74

Dasa
18.4.2016 10.54

Tím samozdřejmě netvrdím,že jen díky kvalitním potravinám zhubnete.
Když sním denně 4kg kvalitních potravin,tak přiberu,stejně jako když budu jíst nezdravě..
Musím si hlídat přijem a výdej,počítat kalorie,o tom žádná.
Chtěla jsem jen říct,že kvalita potravin je také jedním ze základních prvků..viz výše..má prostě méně kalorií a více toho pro tělo dobrého..teď záleží,co s kdo představuje pod pojmem kvalitní.
To není o ceně,ale o složení potraviny.
Jinak 3 a půl měsíce na kalorických tabulkách,pohyb stále 0 a dole 6 a půl kg.
Jsem ráda,že jsem našla tuto aplikaci,opravdu mi pomáhá.

75

Mirka
17.6.2016 14.19

Dobrý den, může mně někdo poradit? Držela jsem ketodietu, ale nějak mně nesedí. Chtěla bych počítat kj. Bazal mně ukazuje 6 500kj, to bych měla sníst denně, ani víc ani míň? Nesportuju, ale v létě je víc pohybu. A co když to třeba v neděli přeženu na 10 000kj, mám další den zase ubrat? Jeden den půstu ještě nikomu neublížil, chápu to dobře? Chci dát dole 8kg, ale nedaří se. Děkuji za rady.

76

Lucie Blechová
31.8.2016 21.23

Zdravím Mirko,
Denní příjem se dále dělí na nutrienty v gramech (to Vám vypočítají KT) a toho by jste se měla držet v rozmezí +/- 10 g/den. Pokud v létě máte více pohybu (přibude sport)a jedná se o delší časový úsek, je třeba příjem navýšit. A pokud si výjmečně uděláte „prasečí den“ tak se nic neděje a další den zase najeďte na vypočítaný příjem.

77

Božena
3.10.2016 12.30

Zdravím, dle recenzí vidím že je píší samé mladí lidé max. do 50 let! I když jsem ve věku át hlava mi nebere když vidím mladou a tlustou! Vždy mi proběhne hlavou, bože ta se musí ale cpát! Do 50 jsem měla pod výšku 3 až 4 kg teď sním toho polovinu co v mládí a 3 x týdně 45 min.sportuji v létě hodně plavu ale s mejma 10 kg nadváhy nic nesvedu. Jsem zdravá včetně štíhlé žlázy a léky neberu.Miluji zdravá jídla, nejím žádné prasárny,uzeniny, buchty a podobně.Hodně ovoce+zeleninu.Alkohol vůbec a stejně s těmi 10kg navíc nehnu. Příroda je mocnější.Takže, vy co jste už jako mladí tlustí, máte se na co těšit ve starším věku a více.

78

Theodor
25.10.2016 21.51

Dobrý den. taky bych se rád podělil o své zkušenosti s hubnutím. Je mi 49 let má výchozí váha byla 156 kg. a byl jsem neskutečný žrout. Po 5 měsících jsem shodil 33 kg. Vše bylo jen v mé hlavě. Začal jsem chodit na procházky řádově kolem 5 až 10 Km. 5x denně a díky kalorickým tabulkám jsem omezil stravu tak abych netrpěl hladem a mohl si dopřát co mám rád jen v menší míře. Z jídelníčku jsem vyřadil veškerá smažená jídla,suché salámy, buřty , klobásky a tučné věci. Cítím se naprosto perfektně a to nemluvím o tom , že jsem přestal chrápat, nejsem unavený a tělo funguje úplně jinak.

79

Ing. Macáková Marcela
26.10.2016 18.35

Pro Theodora: Děkujeme za příspěvek a gratuluje k úspěchu. Pokud byste se chtěl o něj podělit s našimi čtenáři, ozvěte se prosím, třeba přes zprávy na facebooku. Děkuji. https://www.facebook.com/KalorickeTabulky/

80

Dr.Mik
27.10.2016 23.03

Dobrý den
Potřeboval bych poradit… ale s krapet odlišnou věcí jak všichni zdejší…
Já bych naopak potřeboval přibrat mám 183cm a mám 61 kg……
Na zdejších stránkách mě Bazální…Met. vypočítalo na 7120 kJ plus se středně aktivním pohybem dalších 3900 kJ … Takže denní dávky KJ se mě vyhouply až na nějakých 11 000 kJ abych vůbec moje váha zůstala na tom na čem je… Jinak snažím se chodit 2x týdně do posilovny…A chtěl bys se tedy zeptat… jestli tomu můžu věřit.. jelikož se mi to zdá strašně moc….. A co má když tak dělat aby se mě ta hmotnost zvýšila. Snažím se jíst abych to splňoval… ale mnohdy mám pocit že se z toho za chvíli pozvracím jak sem neustále přežraný.

81

Katka
28.10.2016 21.47

Dobrý večer, už se nějakou dobu snažím zhubnout,ale pořád se nevyznám v tom kolik mám jíst. Je mě 26let a mám 86kg a 175cm. Poradil by mě někdo prosím.

82

Mirek
30.11.2016 17.56

Katko, nevím zda to není reklama, ale chodím na OB kliniku v Praze. V tvém případě je to zadarmo (BMI nad 30)a to je výhoda 🙂 stačí tam zavolat a pak už se o vše postarají. Žádné poplatky s vracením, úpisy, podstrkávání smluv na super diety apod, Prostě regulérní lékařské pracoviště. Pod jejich dohledem a jich jídelníčkem jsem sundal 22 kg za rok. Pomohlo mi neskutečně!!! používání kaloricketabulky.cz . Mám přehled jak jsem na tom v kterýkoli okamžik dne. Ob kliniku jsem potřeboval aby mi sestavili jídelníček doslova na míru. Změří tě zváží, zjistí procenta svalů, kostí, vody, tuku a to v jednotlivých částech těla. Zjistí co ti chybí, čeho máš moc, Doporučí i pohyb. Semnou teda neuspěli, sport upřimně nesnáším v jakékoli podobě. Ale i tam se našla nakonec berlička.Mám kolegu v práci co tam chodí také, také úspěšně shazuje a jídelníček máme každý úplně jiný. Hlavně se nebát nestydět, nelhat. Ani jim ani sobě. Co tím myslím? například jsem si musel pečlivě zapisovat vše co jsem snědl a vypil. Shodou okolností jsem tam měl během 14 dnů dvakrát značné množství alkoholu, opravdu hooodně alkoholu. Kdyby se to domákli v práci asi bych měl dost problém na psychotestech. Ale tam jsem to přiznal. Pracují i s tím. Kdybych jim to ztloukl, tak ten exces nebudou brát v potaz a budou věřit tomu že jsem skoro abstinent, a to tedy určitě nejsem. 😀 s byýt nehodlám. Tak hodně štěstí. Jo a já si ty shozená kila přepočítávám na kostky sádla, tj. při dvaceti kg je to OSUMDESÁTOSM kostek škvařeného vepřového sádla, představ si to na pultě v obchodě. 🙂 To je hromada co?!

83

Monika
12.1.2017 9.40

nebaví mě posilovna ale miluju chůzi a běh řídím se podle tepovky kcal mám spočítané na 1420 .Zatím jde hubnutí pěkně ,ale občas se mi stane že mám hlad cvičím na běhacím páse 4x týdně 60-70min a 1x týdně plavaní ráda bych si nechala změřit a spočítat bazál úplně přesně jestli nedělám někde chybu chtěla jsem se objednat k P.Havlíčkovy ale prý konzultace stojí 10000kč a to je pro mě nedostupné poradí mi někdo kde by to bylo levnější nejlépe Praha děkuji zatím jedu podle kalorických tabulek mám za sebou 181dní a úbytek 13kg ještě bych potřebovala tak 10kg

84

Cally
12.1.2017 10.54

Dobrý den, je mi 18 let a před rokem jsem na svou výšku 172 cm vážila 55 kg, a nikdy nemusela řešit co a v jakém množství jím, pak ale přišlo onemocnění střev a já za dva měsíce spadla na 44 kg. Bylo nutné rychle nabrat, ale to se mi nějakou dobu nedařilo, ať jsem jedla, co jsem chtěla a v jakémkoliv množství (můj běžný příjem byl při klidném dnu asi 3500 kcal). Nabírat jsem zacala az před 5 měsíci, dostala jsem se na 57kg a svuj příjem omezila, ale stále přibírám a nyní jsem na 63 kg. Můžete mi prosím poradit, co dělat, aby váha již nestoupala?

85

Jana
13.1.2017 10.24

Cally:
Tvůj hlavní problém bude asi v příliš nízké počáteční váze, když si spočítáš BMI, tak jsi byla prakticky na hranici podváhy. I váha 57 kg je jen lehce za hranicí normální váhy, tvoje tělo se prostě po nemoci mělo potřebu dostat na tvou optimální váhu, což asi 55 kg nebylo, bohužel jsi ale příjem při dosažení váhy 57 kg nejspíš zabrzdila příliš brzy nebo moc prudce. I tvoje současná váha je stále spíše v dolní polovině normy, proto stále přibíráš, protože se tělo snaží zregenerovat a využít i snížený příjem potravy. Musíš prostě dát svému tělu čas, aby se zregenerovalo, věř tomu, že se váha zastaví a potom nebude opět problém hubnout, i když původní váha 55 kg byla opravdu velmi nízká a bylo by asi rozumnější přece jen vážit trochu víc. Momentálně bych ti spíš poradila nedržet nějakou přísnou dietu, drasticky se neomezovat a nechat tělo, aby se srovnalo přirozenou cestou. Už se mi také párkrát stalo, že jsem rychle hodně zhubla (i já jsem přirozeně na nízké váze) a pak složitě nabírala, podobně jako ty, ale nikdy jsem nedržela dietu a váha se vždy po čase přirozeně ustálila opět na mé optimální váze. Takže radím hlavně zachovat klid, počkat, až se váha přirozeně bez diety ustálí a teprve potom začít váhu řešit (ona ti nakonec může jít naprosto přirozeně váha dolů sama). Pokud ale opravdu chceš váhu řešit hned, tak si můžeš případně sledovat svůj příjem zde na kalorických tabulkách, podívat se zda nehubneš příliš drasticky (rozhodně příjem nesmí být pod 85%!) a držet se nejlépe v rozmezí 95 – 100% doporučeného příjmu, přičemž si cílovou váhu nastavuj postupně, nyní tedy nejdřív na zastavení přibírání tedy na 63 kg a pak případně (nejdříve po třech týdnech) nastavení pomalu po 1 – 2kg ubírat a sledovat co je děje s váhou, hlavně nic neuspěchat.

86

Dorry
24.3.2017 15.21

Zdravím 🙂 zřejmě se budu opakovat, protože má mnoho lidí stejný problém jako já, ale třeba mi někdo poradí, co s tím.
20.10.2016 jsem nastoupila na dietu kontrolovanou výživovým poradcem s váhou 81 kg na výšku 161cm. Do ledna tohoto roku jsem shodila na 73-74 kg. Váha kolísá, avšak jen u těchto čísel. Níž prostě nechce jít. Chodím 3x týdně cvičit na jumping spojený s posilkem. A doma si krom těchto tří dnů, dopřávám sklapovačky. Jako všichni toužím po menším bříšku.
Od začátku diety února jsem shodila 15 cm přes břicho, 12 cm pod prsy a 10 cm zadek.
Ale poslední měsíc to vše stojí na stejných číslech.
Jsem z toho nešťastná. Opravdu se snažím, makám na sobě, ale prostě váha dolů nejde.
Nemám problémy se štítnou žlázou, ani nevím o žádné jiné nemoci.
Kalorie jsem si začala hlídat poslední týden sama a ukončila jsem kontrolu výživovým poradcem, jelikož je to finančně náročné. Tak čekám, co se bude dít dál.
Dostanu, prosím, nějakou radu, ohledně toho, co dělám špatně? Nebo má někdo podobné zkušenosti? 🙁

Díky

87

Zlatka
5.4.2017 20.32

Dobry den. Mam 43 rokov, 85 kg, 173 cm.. Mam sedave zamestnanie, sportujem 6 x do tyzdna – 1 x za tyzden hodina squashu, 3x do tyzdna beh 6 km/ hod, 2 x do tyzdna hodinovy hiit trening vlastnou vahou ..Mozete mi prosim poradit, kolko mam mat denny prijem, aby som schudla cca 1 – 1,5 kg tyzdenne ? Lebo zatial mi vaha stoji, myslim si, ze to nemam nastavene dobre.. Dakujem za pomoc.. Snazim sa mesiac..

88

Alena
28.4.2017 15.27

Moniko, jsem na FB členem slupiny Fitness Mootivation a vsichni tam hrozne chváli poradce, terapeuta a sportovce Mchala Josefa Tótha, on napsal i knihy o jídle..a dle jwjich recenzi dělá jídelníček z 1450,- a poradí i dál a hrozně si to tam chválijou, já to teda nemám, ale to mě napadlo při vašem dotazu…

89

Ing. Macáková Marcela
29.4.2017 15.36

Dobrý den všem. Konkrétní dotazy ohledně hubnutí, prosím, směrujte na naši BEZPLATNOU poradnu: https://odpovedi.kaloricketabulky.cz/. Co se týká jídelníčků na míru, dá se pořídit i za 500 Kč. Průměrná cena se pohybuje kolem 1000 Kč. A jedno důležité upozornění: VYŠŠÍ cena neznamená lepší kvalitu. Sestavit jídelníček si navíc můžete podle rad i sami (zkuste například ebook naší spolupracovnice: http://doboje.blogspot.cz/2016/02/ebook-jak-si-sestavit-jidelnicek-na-miru.html). Nicméně ta největší práce tak jako tak zůstává pak na vás a dodržování pravidel. Ať se daří a o své postřehy a úspěchy se můžete podělit na našem facebooku: https://www.facebook.com/KalorickeTabulky. TĚŠÍME SE NA VÁS!

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články