MUDr. Zuzana Stránská: Jak odolat nástrahám Vánoc

Vánoce, Vánoce přicházejí, zoufejme, přátelé – i tak bychom mohli upravit oblíbený vánoční popěvek. Ačkoliv Vánoce máme většinou rádi a těšíme se na ně jako na příjemnou sváteční dobu setkávání, mohou se stát pro mnohé z nás noční můrou, zvlášť když hledíme na to, co sníme.

O Vánocích je totiž těžké odolat. Všude to krásně voní, všemožné lahůdky na vás volají, abyste aspoň ochutnali. A to nemluvím o dobrosrdečných příbuzných, kterým je někdy těžké vysvětlit, že skutečně nemůžete snít vše, co vám nabízejí...

A protože Vánoce skutečně za pár týdnů zaklepou na dveře, požádala jsem svého dnešního hosta, MUDr. Zuzanu Stránskou, jež se specializuje na obezitologii a diabetologii, aby pro vás připravila pár užitečných tipů z praxe.

Užívejte Vánoce všemi smysly

Užívejte Vánoce všemi smysly

O Vánocích je reálné nepřibrat,“ říká na začátku našeho povídání jasně paní doktorka, když se jí snažím vysvětlit, že v této záležitosti už jsem rezignovala. A hned mi také vysvětluje, že důležité je to slůvko NEPŘIBRAT: „Cíl NEPŘIBRAT by měli mít o Vánocích minimálně všichni, kteří jinak celý rok bojují s nadváhou či obezitou. Jsme-li v redukčním režimu, tj. již nějaký čas přijímáme taková opatření, která vedou ke snížení hmotnosti, je zcela jistě třeba považovat za úspěch, když se nám o Vánocích podaří hmotnost udržet.

Přiznám se, že takto formulované vysvětlení považuji za velmi šťastné. Dušička má pokoj, že během svátku není svazována tím, že musí hubnout, ale zároveň to neznamená, že hodíme za hlavu vše, čeho jsme doposud dosáhli. Snažíme se prostě nepřibrat – nic víc a nic míň.

Jak nepřibrat o Vánocích?

Toho je možné dosáhnout důrazem na nepřejídání se a selekci těch nejkaloričtějších potravin. Jde z principu o jídla tučná – a to včetně tučných sladkostí!“ opakuje zásady, které všichni známe, ale děláme, že jsem překvapeni, lékařka.

A mě hned napadá, jak trošku „zašvindlovat“ a pohrát si s matematikou, abychom netrpěli tím, že si musíme něco odříkat. Paní doktorka souhlasí: „Pokud například víme, že se na Štědrý den opravdu neobejdeme bez trošky vaječného koňaku, který je nejen sladký, ale i tučný, pak je optimální tento zvýšený příjem energie vykompenzovat někde jinde.

Sváteční nordic walking

Sváteční nordic walking

Vánoční tahák pro hubnoucí:

  1. Kapra nesmažit na oleji v trojobalu, ale upéct v alobalu s bylinkami.
  2. Bramborový salát odlehčit jogurtem (místo tradiční majonézy).
  3. Cukroví nepéct vůbec, nebo se alespoň omezit na jeden nejoblíbenější druh. A vyrobit jej těsně před vánočními svátky, aby nesvádělo k průběžnému odjídání.
  4. Pozor na ovoce! Je zrádně kalorické, zejména o Vánocích oblíbené sušené ovoce či banány.
  5. Nezapomínejte na pohyb! Hory jsou ideální, ale stačí aspoň procházky venku na čerstvém vzduchu.

Není od věci se i o svátcích převléknout do pohodlných kalhot a zimních botasek, vzít svoje trekingové hole a projít si romantická místa a zákoutí. Pohybová aktivita nejenže působí protistresově, ale je-li její intenzita nízká, tj. příjemná, pak se významně podílí na využití zásobního tuku jako energetického zdroje.

A ještě jedno důležité upozornění:

  • Cukroví ani ovoce by neměli jíst vůbec pacienti s nadváhou či obezitou, kteří se léčí s diabetem! A dovoluje-li to náš zdravotní stav, neměly by být Vánoce obdobím převažujícího vysedávání či ležení u televize.

Léky na hubnutí

O Vánocích nevysazujte léky na hubnutí! „V současné době je jediným dlouhodobě bezpečným antiobezitikem orlistat. Je dostupný buď ve snížené dávce 60 mg jako v lékárnách volně prodejný preparát distribuovaný již několika farmaceutickými firmami, nebo jako na recept vázaná 120 mg plná dávka. Orlistat blokuje enzym, který se nazývá střevní lipáza. V závislosti na dávce se pak 25 – 30 % zkonzumovaného tuku nevstřebá a prochází tak v nezměněné formě do dolních pasáží zažívacího traktu. Výsledkem je mastná stolice – a to tím více, čím více tuku v potravě jsme snědli. Pacienti si často v předzvěsti vánočních dietních prohřešků orlistat vysazují, aby se nepříjemným následkům vyhnuli. To je ovšem velká chyba, vedoucí prakticky vždy k hmotnostním přírůstkům,“ vysvětluje zradu lékařka.

Cukroví s rozumem ano

Cukroví s rozumem ano

A co když přece jen váha ukáže po Vánocích dvě až tři kila víc? „Nehroutit se z toho! To se o Vánocích stává. Pak je třeba pamatovat na to, abychom skutečně Vánoce jako období kumulace dietních chyb měli jenom a pouze jedenkrát za rok. Další dny (včetně Silvestra) by nám měly dát opět zapomenout na zvýšený příjem hyperkalorických potravin – včetně energeticky bohatých alkoholických nápojů. Když se po svátcích vrátíme ke zdravému životnímu stylu, resp. redukčnímu režimu – trpíme-li nadváhou a obezitou, jistě se v dalších týdnech podaří vánoční prohřešky smazat a postupně a trpělivě svoji hmotnost v novém roce dále snižovat,“ uzavírá dobrácky bolestné téma paní doktorka.

Tajemství dobře vychutnaného cukroví

Když už se bez cukroví neobejdeme, tak vůbec nejlepší je dát si ho jako hlavní chod,“ radí paní doktorka Stránská. „Stačí malý talířek místo hlavního jídla, nikoliv jako dezert po obědě či po večeři,“ zdůrazňuje odbornice a dodává, že tímto si rovněž uvědomíme ty dva zásadní rozdíly, které nás k jídlu motivují: hlad a chuť. Mlsání po hlavním jídle je motivováno chutí. Nahrazení obvyklé večeře sladkým jídlem není prohřeškem tím spíše, když jsme k jídlu motivováni hladem. „Vyrovnat se poté s následky konzumace jídla s vysokým glykemickým indexem (brzký „falešný“ hlad po sladkém jídle) je otázkou vůle a informovanosti,“ zvedá varovný prst lékařka. „Glykemický index potravin snižuje přítomnost vlákniny. Vhodným typem cukroví jsou oproti tradičním recepturám našich babiček tedy například  celozrnné perníčky,“ prozrazuje dobrý tip paní doktorka.

Přečtěte si také:

Ing. Macáková Marcela

Studium na VŠCHT ji inspirovalo k zájmu o výživu a zdravý životní styl. Po promoci (1993) psala na toto téma pro řadu časopisů – Vlasta, Fit styl, Longevity, Moje zdraví, aj. Vedle blogu Kalorických tabulek, kde pracuje jako editorka a správce facebooku, provozuje již téměř dvacet let vlastní webík www.aerobic.cz. Tam si přijdou na své všichni, které baví jakékoliv skupinové cvičení (aerobik, jóga, pilates…)

Komentáře

1

M.Ber.
18.11.2013 11.54

Na Vánoce se těším a přiznávám, že nejen na sváteční atmosféru, ale taky na jídla a pečivo, které si jinak přes rok nedopřávám. Musím to zase vyplavat a vycvičit nebo při hrabání sněhu mám taky dobrý pocit…

2

Lenka
18.11.2013 15.19

Já sice o vánocích většinou nepřibrala, ale teď už od srpna dodržuji zdravý režim a hubnu a tak se bojím, abych ty letošní vánoce ustála. Alespoň, jak píšete, nepřibrala. Je možné si dát třeba kapra nebo nějaké cukroví, když člověk dodrží svůj kalorický limit??

3

Hattori Hanzo
18.11.2013 21.52

Lenka, ak dodržíš kalorický limit, môžeš si dať čokoľvek 🙂 Druhá vec je, či telu takou potravou dodáš potrebné živiny. Kapor je podľa mňa v pohode, sadkosti v rozumných množstvách sa dajú zniesť, zvlášť ak máš energetický výdaj. Osobne sladkosti takmer vôbec nejem, no na Vianoce si v pohode dám, pretože viem, že to nepreženiem 😉 a dám si ich v tréningové dni, keď mám kalorický deficit. Ver, že po takom 20km behu pár sladkostí až tak neuškodí. Treba sa jednoducho hýbať a dopriať si po ťažkom tréningu.

K tukom. Tuky v domácich sladkostiach môžu byť zdravé, chce to používať vhodné suroviny, nie stužené tuky, margaríny ale radšej maslo, olej nahradiť mletými ľanovými semiačkami, použiť orechy, mandle, pokiaľ možno ich príliš tepelne neupravovať, kokosový olej. Taký tvarohový dezert s orechami, medom a škoricou… Mňam 🙂 Čo sa týka glykemického indexu, tak curky je dobré brzdiť nielen vlákninou, ale aj tukmi – ak sa konzumujú súčasne, glykemický index sa zníži.

Hlavne si treba udržať cieľ. Jem pretože chcem dodať telu živiny. Samozrejme aj chuť je dôležitá, no byť jej otrokom je niečo, čo sa vylučuje so zdravím, takže to treba brať z tohto pohľadu. Ak sa mám celý život premáhať, je to zlá cesta. Skôr sa preba motivovať pozitívne 😉

4

Linda
22.11.2013 8.46

Vánoce miluji a k nim pro mě i neodmyslitelně patří pohádky a tudíž i lenošení u nich. Na pohyb samozřejmě ani o svátcích nezanevřeme, ale „válení“ je rozhodně více než ve zbylých částech roku.
Chci se tedy zeptat, zda pomůže „ozdravení“ cukroví – nepoužívám jinou než celozrnnou či špaldovou mouku, třtinový cukr a méně, než udávají recepty, atd.
Samozřejmě platí všeho s mírou, ale neochutnat svá díla – to si neumím představit :).
Děkuji za odpověď.

5

Bára
22.11.2013 9.34

S váhou bojuji a posledních pár let jsem cukroví vůbec nepekla, protože manžel sladké nejí a pak to bylo hlavně na mně. Stejně jsme ale dostali od milujících rodičů.

Protože mám malé dítě, které právě dorostlo do věku, aby si Vánoce užívalo, rozhodla jsem se, že letos se péct proto bude. Perníčky.

Můj dotaz souvisí tedy s Lindiným, jak se dělají ty celozrnné, stačí nahradit mouku, a možná dát méně sladkého?

A nemáte tip, čím jiným než curovou polevou je zdobit, abych to tím nedorazila? Možná bude lepší nechat si pro sebe pár nezdobených, ale třeba je jiný způsob.

Děkuji,
Bára

6

Daniela
22.11.2013 9.58

Dobrý den, paní doktorko, mám na Vás dotazy:
1)Zda je ve výsledku stejné když o Vánocích jím zdravě jako když zhřeším např.2 dny a pak to vykompenzuji 2 dny půstu?
2) jaké druhy cukroví jsou nejvíce nebezpečné na přibírání
Děkuji

7

Martin S.
22.11.2013 12.31

Paní doktorko, myslíte si, že lidé o Vánocích hřeší na zdravou životosprávu i proto, protože si říkají, že zamakají pak víc v lednu, když se všichni ženou po předsevzetích do posiloven? Co celkově dělat s takovým tím syndromem – tak dneska se ještě najím toho a toho a od příště už to budu hlídat?

8

Hanka
22.11.2013 20.16

Co si p.doktor myslí o tom, že by se člověk na ten pouhý týden vykašlal na všechny diety, předsudky, poučky atd. a normálně si dal vše co k Vánocům patří a hlavně si to psychicky nevyčítal. Myslím, že to pak během 14 dnů normálního stravování a 3x týdně hodinu rychlé chůze na čerstvém vzduchu zhubne.:-)

9

Hanka
22.11.2013 20.17

Další zkušenost kterou mám, je ta, že si před jakýmkoliv jídlem dám lžíci jablečné vlákniny, funguje to, protože pak už se těch pochutin do žaludku tolik nevejde. Tak co si p.doktor o tom myslí? Je to vyzkoušené a funguje to, stejně jako předchozí metoda!:-)

10

Lucka
27.11.2013 13.04

Zajímavě napsaný článek:) Já osobně si během Vánoc dopřávám od všeho trochu. Vše si zapisuji do svého jídelníčku na Vašich stránkách. Díky tomu si držím v rovnováze výdej i příjem a cítím se zdravě. Pouze by mě zajímalo, jestli je vhodné dát si dvojitou porci kapra, pokud nebude usmažený ale pečený v troubě a tedy zdravější?

11

Helena
27.11.2013 13.09

Dobrý den paní doktorko,
když jsou Vánoce a lidé tráví hodně času doma (tzn. konzumují více jídla než obvykle) a nechce se jim jít ven, je dobrý sport být aktivní v posteli :-)? Nahradí to zimní sporty jako je lyžování, běžkování?

12

Štěpánka
27.11.2013 14.05

Zdravím, hrozně by mě zajímal Váš názor na stevii 🙂 mám v plánu udělat perníčky ze stevie a po domácku udělané ovesné mouky, máte i jiné typy na zdravé vánoční cukroví? 🙂

13

bětka
27.11.2013 14.42

Jaký je vhodný exteriérový sport v zimě, díky kterému by se mohly vánoční kalorie shodit?

14

IvA
27.11.2013 14.55

Vánoce mi už léta nahánějí hrůzu!
Podzimní tmavé dny, čím dále kratší, do práce i z práce za tmy, připadám si pořád unavená, stres se na mně podepisuje a já přibírám na váze už měsíc před Vánoci, a to nepeču!
Každý den se vracím navečer do studeného bytu, utahaná a skleslá. Často pak jen rychle něco zhltnu bez rozmyslu, zachumlám se do deky a usnu u televize.
Když konečně nastanou sváteční volné dny, je to docela vysvobození, mám víc času na to, abych si připravila správné jídlo a také správnou porci, takže během vlastních svátků už většinou nepřiberu – také mám čas jít se projít venku.
Vždy při stresu tloustnu, na rozdíl od většiny ostatních hubnu o dovolené, a když mám psychickou pohodu. Jaký je obecně vliv psychického stavu na snižování váhy?
Děkuji za vysvětlení.

15

Hanka
27.11.2013 23.36

Paní doktorko, docela by mě zajímalo, jestli nějaké cukroví pečete Vy – případně jaké 🙂 Máte nějaký oblíbený recept? A jak vypadají Vánoce u Vás doma (myslím z pohledu zdravého životního stylu)?

16

Elis
28.11.2013 9.59

Mě by tedy zajímalo, jak to paní doktorka dělá s nezbednými rodiči, kteří napečou cukroví pro celé stádo svých oveček. Jak se potom člověk tomu má vyvarovat, když toho dostane celou krabici, né-li dvě… ?

17

Jana
30.11.2013 12.02

Dobrý den, letos chceme pojmout vánoce zdravěji, je mi jasné, že cukroví dietní není, ale je možné libovolně vyměnit mouku za špaldovou/žitnou a cukr za med?

18

Monika
30.11.2013 13.39

Hezký den,
jako každý rok i letos se s rodinou sejdeme u oblíbeného domácího punče.
Bohužel je to ale dost kalorická záležitost, proto jsem se chtěla zeptat jestli se dá cukr nahradit třeba stévií nebo zda existuje nějaké sladidlo, které nepokazí tu báječnou chuť?
Umělé sladidla nejsou u nás zrovna v oblibě 🙂
Druhá věc je rum, máte nějaký tip jak udělat dobrý a nekalorický punč ? 🙂

19

Marcela
30.11.2013 14.00

Paní doktorko, vaše konstatování, že když už vánoční cukroví, tak jako hlavní jídlo, mi připomnělo, že jsem se kdysi setkala a názorem jedné poměrně štíhlé dívky v baru, že coca-colu nikdy nepije k jídlu, ale někdy jen tak pro chuť si ji dá – a to celkem často, vždy však bez jídla. Tázala jsem se na to asi dvou výživ. poradců a ti mi řekli, že je to blbost, že jednou je kalorická hodnota nápoje taková a maková a je celkem jedno, kdy ji přijmeme a vždy je to vzhledem k nemalému číslu špatně. Můj dotaz tedy zní: skutečně si myslíte, že když si dám nějaké sladké jídlo/nápoj (a teď myslím obecně, nemusí jít jen o populární colu) takto zvlášť, je to menší zlo, než když ji zkombinuji s jídlem? A je pro to nějaké logické vysvětlení? Kdyby ano, docela by mě to potěšilo, protože si myslím, že existují i jiné zákonitosti, než jen slepé počítání kalorických hodnot.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články