Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Nový výpočet bazálního metabolismu a další novinky v aplikaci Kalorické tabulky

Jak jste si jistě všimli, snažíme se aplikaci Kalorických tabulek neustále a průběžně vylepšovat. Některé změny však nejsou patrné na první pohled.

Tady je stručný přehled a vysvětlení těch zatím posledních.

Základní výpočet bazálního metabolismu

Hlavní a velkou změnou je výpočet BMR, což je zkratka z anglického basal metabolic rate. Česky říkáme bazální metabolismus, i když přesnější je výraz bazální (základní) metabolický výdej. Jde prostě o výpočet hodnoty energie, kterou tělo vydá v klidovém stavu, tedy energie, kterou spálí, když nic neděláme, ani netrávíme zrovna jídlo. Existuje několik metod výpočtu.

novinky v aplikaci Kalorické tabulky

První vzorec se objevil v roce 1918 a má označení Harris-Benedictův vzorec. Hodnotu BMR vypočte z povrchu těla (na základě výšky a váhy), věku, pohlaví a hodnot kyslíku a oxidu uhličitého. Tento vzorec, v později upravené a upřesněné verzi, jsme na Kalorických tabulkách původně používali také.

Existuje však jeden ještě přesnější, a to rovnice Mifflin-St. Jeor z roku 1990. Pokud je použita pro výpočet při běžném BMI uživatele (tedy v rozmezí indexu 19 – 25), kdy není nutné znát procenta tuku, je tato rovnice v současné době nejpřesnější.

  • Pro uživatele s BMI mimo běžné rozmezí pak využíváme vzorec Katch –Mcardle, který počítá i s tělesným tukem.

Vstupy do výpočtů

Další změnou prošly také položky výpočtů, které nyní navíc obsahují tyto vstupy: tělesný tuk (pro výše zmíněný výpočet BMR pomocí vzorce Katch-McArdle), tělesnou aktivitu (sedavá, lehce aktivní, středně aktivní, velmi aktivní, extrémně aktivní, žádná aktivita) a cíl, kde najdeme další tři podpoložky:

  • Zhubnout (odečítá se 15 % z celkových kalorií),
  • Nabrat svaly (připočte se 10 % celkových kalorií),
  • Být fit (výpočet se nemění).

Základ cíle

Pozměnili jsme i poměr živin neboli makronutrientů právě na základě cíle, jakého chce uživatel dosáhnout. Prošli jsme několik desítek dostupných zdrojů jak ze Světové zdravotní organizace, tak z doporučení odborníků v oblasti fitness a hubnutí, abychom nastavili hodnoty co nejpřesněji:

  • U cíle Být fit tak tvoří bílkoviny 25 %, sacharidy 47 % a tuky 28 %,
  • u položky Zhubnout činí bílkoviny 28 %, sacharidy 43 % a tuky 29 %,
  • a konečně je zde cíl s názvem Nabrat svaly – bílkoviny 25 %, sacharidy 49 % a tuky 26 %.

Další změny ve výpočtech

Další změny pak proběhly ve výpočtech cukrů, tekutin, soli a nasycených mastných kyselin:

  • U cukrů vychází výpočet z doporučení Světové zdravotnické organizace, kdy by měl tvořit u muže maximálně 8 % denního příjmu a u žen 7 %.
  • Výpočet tekutin je rozdělen zvlášť na muže, a na ženy, a dále podle váhy a aktivit. Pitný režim pro ženy by se tak měl pohybovat v rozmezí od 2 do 3,1 litrů denně, u mužů 2,5 až 4 litry denně.
  • Doporučený denní příjem soli jsme na základě informací Světové zdravotnické organizace snížili ze 6 gramů na 5 g.
  • U původního výpočtu nasycených mastných kyselin jsme měli pevně danou hodnotu, nyní by jejich poměr neměl přesáhnout 10 % z denního příjmu.

Prokonzultovat individuální nastavení jídelníčku můžete také v naší uzavřené facebookové skupině Hubneme a jíme zdravě s Kalorickými tabulkami.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Novinka v aplikaci Kalorické tabulky: Recepty, jež obsahují nutriční hodnoty. Inspirujte se a používejte!

Jan Lipšanský

Absolvent scenáristiky, novinář, spisovatel, spolupracovník České televize, v současné době si užívající svých dvou synů a výletů s nimi.

20.6.2019 Články, Novinky, O kaloriích nevážně

Komentáře

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani provozovatele blogu.

Přidat komentář

Související články

Tipy a triky, jak správně a efektivně využívat aplikaci kaloricketabulky.cz

Tipy a triky, jak správně a efektivně využívat aplikaci kaloricketabulky.cz

Základní ovládání Kalorických tabulek je v podstatě jednoduché. Nastaly však chvíle, kdy jsem si říkal, že bych ocenil ještě tohle nebo támhleto, zkrátka něco navíc. A velmi mne překvapilo, že to „něco navíc“ Kalorické tabulky už dávno obsahují.

Následující tipy přijdou možná zkušenějším uživatelům zbytečné. Ale z osobní zkušenosti mohu potvrdit, že ne všichni jsou natolik všímaví, aby pojali všechny nabídky a možnosti této aplikace, která skutečně nemá na českém internetu obdoby.

Celý článek 10.3.2014 47

Jak hubnout s mobilem

Jak hubnout s mobilem

Za necelé dva roky se rozšířil počet mobilních aplikací pro ty, kteří chtějí hubnout. Jestliže se tehdy daly najít tak tři, bylo to hodně. Dnes je přece jenom výběr širší. Důvod, proč se budeme více zabývat aplikacemi pro Android, je v tom, že Android je otevřený systém, pro nějž vzniká daleko větší množství aplikací než pro iPhony, a také fakt, že v prodeji jsou Androidy již druhým rokem na prvním místě.

Průkopníkem na poli mobilních aplikací pro sledování počtu kilojoulů, které denně sníme, byly rozhodně Kalorické tabulky.

Celý článek 11.2.2013 2