Aplikace KalorickeTabulky.cz Získat

Jak tráví vánoční svátky autoři blogu Kalorické Tabulky (4. část)

Rok 2021 pomalu končí a my pociťujeme nesmírnou vděčnost za to, že díky vám vidíme už tolik let smysl naší práce na aplikaci Kalorické Tabulky.

Stejně tak nám dělá radost blog, který jsme před deseti lety začali tvořit jako její doplněk. Je nám ctí, že na něj přispívají prvotřídní odborníci, kteří mají ve svém oboru bohatou praxi.

Vítejte u čtvrté části volného cyklu, jenž vznikl v tomto svátečním čase díky ochotě našich spolupracovníků podělit se o část svého soukromí. Příjemné počtení.

Cukroví podle Fit Makyty Matyášové – recept níže

Cukroví podle Fit Makyty Matyášové – recept níže

Všem jsme položili následující tři otázky:

  1. Jak trávíte obvykle čas mezi svátky?
  2. Jaký „stravovací hřích“ si o Vánocích vždy dopřejete?
  3. Co byste přáli a radili těm, kteří chtějí v příštím roce změnit svůj životní styl (a zhubnout)?

Fit Makyta Matyášová

Kvalifikovaná odborná výživová poradkyně a vášnivá kuchařka, jež miluje zdravější vaření i pečení a vytváření nových ojedinělých receptur. Autorka řady receptů a ukázkových jídelníčků v knize Kalorické Tabulky (Nakladatelství Jota, 2020). Své klienty učí, že zhubnout se dá s dostatkem jídla a z běžně dostupných potravin. A že svou váhu a spokojenost si mohou trvale udržet. Působí rovněž ve skupině Hubneme a jíme zdravě s Kalorickými tabulkami, kde když má čas, reaguje na dotazy. Pro trvalejší úspěch nabízí své služby výživového poradce, kde staví na individuálním přístupu. Pozitivní ohlasy ohledně nastaveného jídelníčku a odborného vedení se pravidelně dostávají i k nám.

Fit Makyta Matyášová

Fit Makyta Matyášová

1. Mezi svátky trávím čas s rodinou a nejbližšími, užíváme si volna a hojně pohybu – procházky, nordic walking, lyžování, bruslení, sáňkování. Když není sníh u nás v nížinách, jedeme za ním na hory. Navštěvujeme také samozřejmě babičky a dědečky. S dětmi si užíváme pohádky, klid a deskové hry. Prostě pohodička.

2. Jelikož beru zdravější životní styl tak, že „nehřeším“, žiji pestrobarevný život s pestrým jídelníčkem, do něhož patří občasné navýšení příjmu bez výčitek, tak mlsání na vánoční svátky a Štědrý den pro mě není hříchem. Denně si dopřeji cukroví v rámci svačinky k čaji či kafíčku – většinou po příjemné sportovní aktivitě, o které jsem již mluvila. Taky nesmí chybět poctivý salát bramborový s majonézou, žádné odlehčené verze totiž nenahradí klasiku. Ovšem nedávám majonézy moc, nemáme rádi takový ten tekutý. Dalším potěšením je pro mě domácí kokosové Baileys. Udělám karamel z kokosového nebo třtinového cukru, přidám husté kokosové mléko nebo smetanu. Doleji rumem dle chuti a kokosovým mlékem z plechovky. A dobrota je na světě. Na vánočním repertoáru cukroví nesmí chybět moje mandlové koule. Pozor – jsou vysoce návykové! Dávkujeme po jedné kuličce denně.

Recept na mandlové koule

Základ všech kuliček tvoří pistáciové těsto: 50 g pistácií mletých najemno smíchat se 100 g sušeného mléka polotučného, 20 g moučkového cukru třtinového, 1 ČL citrónové šťávy, přidat lžíci vody, případně víc dle potřeby. Vypracujeme těsto a tvoříme z těsta malé kuličky, jež necháme ztuhnout v lednici. Připravíme si těsto z mandlí: 600 g mandlové mouky, 250 g třtinového cukru moučkového, 300 g sušeného polotučného mléka, 6 lžic vody, 3 lžíce citrónové šťávy. S vodou opět opatrně, přidávat postupně. Těsto rozdělit na pět dílů (když chcete různé druhy), nebo jen dva. V tom případě jednu část nechat bílou, druhou část smíchat s 40 g nepraženého kakaa. Pokud budete dělat těch více druhů, lze smíchat s 2 PL skořice, další se lžící llyofilizovaného černého rybízu a 2 PL máku. Poslední mou oblíbenou variantou je přidat 2 PL kokosu a trochu matcha tea. Kuličky je možné doladit čoko polevou a zdobit semínky, ořechy, sušeným ovocem. Různé varianty nebo jen bílé mandlové plnit pistáciemi a pak obalit kuličku v kakaovém těstíčku a poté obalit v rozpuštěné hořké čokoládě a posypat pistáciemi a lyofilizované ovoce.

3. Určitě bych všem lidem přála, aby se jim podařilo objevitel rovnováhu v jejich životě a uměli si ji udržovat bez větších výkyvů. Protože najít v životě rovnováhu je to nejdůležitější a mnohdy ji hledáme celý život. Je to obrovská práce, ale stojí to za to. Pokud se vám to podaří, budete žít vyrovnaný, plnohodnotný a šťastný život.

Tereza Kalašová

Trenérka fitness a kulturistiky s více než desetiletou praxí, externí redaktorka pro časopisy o fitness a kulturistice, mistryně Čech a vicemistryně ČR v kategorii bodyfitness juniorek, reprezentantka na mistrovství světa v kategorii Bikini fitness a autorka kuchařky Fit recepty pro každého. Je aktivní v naší skupině Hubneme a jíme zdravě s Kalorickými tabulkami, kam pravidelně umísťuje své recepty.

Tereza Kalašová

Tereza Kalašová

1. Stejně jako obvykle, jen si dopřeju více volna.

2. Nemám stravovací hříchy, protože nedržím žádné diety a v omezeném množství si dopřeju vše, na co mám chuť. A Vánoce nejsou výjimkou. Miluju ale peanut butter cups, stejně jako moje rodina, dělám tedy na Vánoce tyto košíčky a též si je dopřeju.

Recept

Je to snad nejjednodušší recept na nepečenou sladkost. Čokoládu rozpusťte ve vodní lázni nebo rozehřejte krátce v mikrovlnce, nalijte do formiček na muffiny a nechte ztuhnout v ledničce. Na ztuhlou čokoládu dejte lžičkou arašídové máslo a polijte znovu čokoládou a opět do lednice. A domácí #reeses jsou na světě!

3. Nedržte diety a zvolte si trvale udržitelnou cestu. Pokud máte na něco chuť, nezakazujte si to, ale nejezte to po kilech. Nebuďte nervózní, pokud vám v Kalorických Tabulkách zčervenají kroužky, stanovte si nějaké kalorické maximum – a to se snažte nepřesáhnout. Prostě rozumná dávka střídmosti a požitkářství.

Šárka Simonidesová

Vyhledávaná lektorka hormonální jógové terapie dle Dinah Rodrigues, jejímiž kurzy prošlo už přes sedm tisíc žen. Šárka učí nejen tuto harmonizující sestavu, ale otevírá různá ženská témata, například role pánevního dna v životě ženy. Je autorkou Orgánové sestavy dle Šárky Simonidesové. Své dlouholeté poznatky jak z kurzů, tak vlastního života shrnula do knihy Jóga pro holky ze Západu, která vyšla v roce 2021 (Albatros). Miluje život, barvy, zvířata, ráda plave a cestuje.

Šárka Simonidesová

Šárka Simonidesová

1. Celé svátky jsou u mě na téma debužírování, ať už jde o filmové, stravovací či procházkové.

2. Mísa TOP bramborového salátu od mamky, která ho má stejně nejlepší. Dělá vždycky dva druhy – jeden s majonézou a jeden bez ní. Samozřejmě začínám tím bez majonézy, ale celý rituál „salátového debužírování „končím mísou s majonézou.

3. Nechť jim je v roce 2022 nablízku zdraví, přátelství a láska těch nejbližších. Přeji všem, aby se jim naplnila všechna jejich očekávání při nastavování nových záměrů a cílů péče nejen o fyzické, ale i duševní zdraví. Aby vždy měli na paměti, že jejich těla pro ně pracují bez přestávky každý den 24 hodin, 7 dní v týdnu, po celý rok. Za mě je ideální začít postupně, vytvořit pravidelné návyky. U cvičení postupně přidat, a u stravování zase ubrat to, co tělu opravdu nesvědčí. Každý den máme před sebou zářivých 24 hodin života. A opravdu každý den nebo i hodina může být novým začátkem ve změně v myšlení a peče o své tělo. A je třeba se i za ten první krok ocenit.

Mgr. Ing. Markéta Rozinková

Zakladatelka společnosti Nutri-lymfo LOGIC – prevence, osvěta a péče o klienty s lymfologickými obtížemi, lektorka pro Fitness institut – webináře o výživě těhotných a kojících, matek, výživa dětí, výživa a imunita, autoimunitní choroby, správný výběr zdravých potravin, atd. Dále poskytuje odborné poradenství – od řešení nadváhy, přes autoimunitní choroby, RS, diabetes, vleklé infekce, PCO´s, až po histaminovou intoleranci, koučink. Z jejích dalších aktivit se nám pak líbí originální projekt „Nákup se mnou v oblíbeném obchodě“ – poradenství s výběrem vhodných potravin.

Mgr. Ing. Markéta Rozinková

Mgr. Ing. Markéta Rozinková

1. Období mezi svátky trávím zásadně se svými nejbližšími a navštěvujeme i nejbližší přátele. Často ale máme rádi jen tak si zatopit v krbu, pustit oblíbenou pohádku, něco dobrého si uvaříme, jdeme na krásnou procházku. Dřív jsme mezi svátky jezdili za zimou na hory. Není nad zasněžené vrcholky slovenských hor a babiččinu kapustnicu.

2. Nic samo o sobě není pro mě hříchem. Existuje jen nevhodné množství. Sváteční dny se snažím ochutnávat, co se dá, ale vyhýbám se hodně tučným jídlům, které mi nedělají dobře. Naopak si nedokážu představit svátky bez vánočního punče a mého bramborového salátu. A ještě větší bomba je můj proslulý čočkový salát.

3. Ze srdce Vám přeji, ať si najdete takový životní styl, který Vám pomůže dojít za vytouženým cílem bez nervů v kýblu. Abyste si našli to, co Vás bude bavit celý život, abyste dbali na svou psychohygienu, zkrátka abyste byli v pohodě a uměli si svůj životní styl uzpůsobit situacím, jež život přinese. Hlavně se z toho nezbláznit, nic není špatně, jen úhel pohledu. Dívejte se na svět proto vždy z toho pozitivního úhlu. A ano, vždy i na tom špatném můžeme vidět pozitiva, kam nás život má posunout a z čeho se máme poučit. Nebojte se chyb. Krásné svátky a mnoho zdraví a pohody.

Jan Lipšanský

Absolvent scenáristiky, novinář, spisovatel, spolupracovník České televize zdárně plní rubriku O kaloriích nevážně, kde si čtenář může na chvíli odechnout od těch odborných rad.

Jan Lipšanský

Jan Lipšanský

1. Nejčastěji u rodičů a rodiny, dokud to ještě jde. A samozřejmě odpočinkem.

2. Kakaové rohlíčky mé mámy.

Recept

4 bílky
10 dkg cukru
2 lžíce kakaa
12 dkg polohrubé mouky

Z těsta vytvořit rohlíčky, nechat 20 minut oschnout, pak velmi zvolna pečeme v troubě, spíše sušíme. Necháme aspoň den odstát.

3. Nejprve je nutné si ujasnit sami sebe. Jak se říká, nejdůležitější změna je nejprve v mysli. Člověk by měl vědět, kdo je, kým je, co od života skutečně chce, kam chce směřovat, co ho baví, a co ne, co mu dělá radost. Vyvarovat se stresu. Pak i hubnutí je součástí tohoto životního plánu.

Chcete také zhubnout? Mohlo by se vám hodit:

Za celý tým Kalorických Tabulek vám přeje příjemné sváteční dny editorka blogu Marcela Macáková.

Z archivu aneb přečtěte si také:

Jak tráví vánoční svátky autoři blogu Kalorické Tabulky

Ing. Macáková Marcela

Studium na VŠCHT ji inspirovalo k zájmu o výživu a zdravý životní styl. Po promoci (1993) psala na toto téma pro řadu časopisů – Vlasta, Fit styl, Longevity, Moje zdraví, aj. Vedle blogu Kalorických tabulek, kde pracuje jako editorka a správce facebooku, provozuje již téměř dvacet let vlastní webík www.aerobic.cz. Tam si přijdou na své všichni, které baví jakékoliv skupinové cvičení (aerobik, jóga, pilates…)

24.12.2021 Články, Jak zhubnout, O kaloriích nevážně

Související články

Pozvánka na konferenci Institutu Moderní Výživy

Pozvánka na konferenci Institutu Moderní Výživy

Rádi bychom Vás pozvali na čtvrtý ročník Mezinárodní konference Moderní výživy, která se letos uskuteční v sobotu 26. listopadu v Praze anebo on-line!

Konference totiž bude poprvé v tzv. hybridní formě, tedy s možností fyzické účasti přímo v sále anebo on-line z pohodlí Vašeho domova. Hlavním cílem konference je přinést vědecky podložené informace o výživě od odborníků srozumitelnou formou pro laickou i odbornou veřejnost.

Celý článek 2.11.2022 0